Friday, March 13, 2015

Naive entusiaster foren eder! Jeg bare digger sosiale medier!

Det sies at ingenting er så samlende som en ytre "fiende", og i så måte må det rettes en stor takk til vår Kunnskapsminister. Når han uttalte seg i Dag Og Tid om naiv entusiasme for digitale medier, med påfølgende utdypning på Dagsnytt 18, var det mange naive digitalentusiaster der ute som reagerte. Undertegnete var da en av dem, hvilket resulterte i blogginnlegget Tanker fra en digitalentusiast, samt et tilsvar i Dag og Tid. Som jeg ofte gjør delte jeg mitt blogginnlegg i Facebook-gruppen Disruptive Education. At jeg tydeligvis traff en nerve viste engasjementet som posten avstedkom. Et stykke ned i tråden delte alltid kreative Margreta Tveisme fra Nordahl Grieg videregående skole ideen diskusjonen hadde gitt henne.  Hun bestilte en t-skjorte hvor det stod "naiv entusiast" på brystet. Denne skulle hun ha på seg på NKUL 2015, hvor blant annet vår Kunnskapsminister også skal. Ideen falt i god jord, og snart meldte flere seg på og bestilte t-skjorter.

Dette er et glimrende eksempel på et fellesskap som er i det digitale univers, muliggjort av sosiale medier.  Lærere som finner et utviklingsfellesskap i cyberspace som de ofte ikke finner på sine arbeidsplasser, samt hvordan det virtuelle og det fysiske smelter sammen. Dessverre skal jeg ikke på NKUL, min arbeidssituasjon er sånn at jeg stort sett reiser der jeg er invitert til å holde innlegg eller har et annet oppdrag. Men hadde jeg reist kan du være sikker på at jeg hadde hatt t-skjorte jeg også.  Jeg gleder meg til alle selfiene fra NKUL begynner å dukke opp på sosiale medier, av folk med slike t-skjorter.

Fremtiden i norsk skole ser lys ut med så mye entusiasme og engasjement.

NKUL blir aldri det samme.

No comments: