Tuesday, October 30, 2012

Hva er egentlig rollen til en lærer?

I Norge er vi enige om at læreren er den viktigste enkeltfaktor for læring og vi må ha flere og bedre lærere. Nå kan man diskutere hvor riktig det er, for er mothypotesen prøvd? Vi har strukturert skolesystemet vårt rundt læreren så jeg vil si at alle funn som viser noe annet ville vært mildt sagt oppsiktsvekkende. Så langt har det mest kjente mothypoteseeksperimentet vær Sugata Mitras Hole-in-the-wall-experiment, men nå dukker det opp et nytt og kanskje mer interessant prosjekt fra Etiopia.  One Laptop Per Child organization har delt ut tableter (Motorola Xoom med solcellebatteri) til barn i to avsidesliggende landsbyer i Etiopia. Barna ble ikke gitt noen instruksjoner likevel tok det bare fire minutter før det første barnet hadde åpnet esken og slått på sin tablet.  Innen fem dager brukte hvert barn i snitt 47 apper - hver dag. Innen to uker sang de ABC-sanger i landsbyen og innen fem måneder hadde hacket Android. 

Til tross for at de som hadde levert tableten hadde låst dem slik at ungene ikke skulle kunne endre skrivebordet klarte disse førstekassingene å finne en måte rundt det og designet sine egne skrivebord. 

Nicholas Negoponte, som er involvert i dette håper at barn i Etiopia kan lære oss noe grunnleggende om læring. Dette er enda et ungt eksperiment, og vi vet enda lite om hvilke lesevaner dette gir barna, men som Negoponte sier: har barna lært å lese, så har de lært å lese. Og hva vil dette ikke bety for de 100 millioner barn i verden som ikke går på skole når vi kan gi dem verktøy for å lære å lese og lære, uten å måtte bygge skoler, utdanne lærere og ha skolebøker?

Det er også en tanke som slår meg i forhold til hvordan vi lar våre egne barn vokse opp.  Vi er opptatt av voksenstyrt tid og "kvalitetskontroll". Men denne studien av kreativitet viser at barn som har ikke-kontrollerende, ikkedømmende omgivelser er mer kreative senere i livet enn dem som vokser opp i mer styrte og dømmende omgivelser. Kanskje er dette verdt å tenke på når stadig større del av våre barn oppvekst institusjonaliseres? Jo mer vi styrer, setter karakterer, begrenser og evaluerer, jo mer hemmer vi kreativitet - en viktig egenskap i det postindustrielle samfunn. Kanskje skal vi gi ungene en tablet før skolen tar dem? ;)


No comments: