Monday, September 14, 2015

Hva har vært forbudt i skolen?

For tiden pågår debatten om mobiltelefoner i skolen, og om den skal forbys. På Twitter får jeg kommentaren; "Det kan være gode grunner til å ta med mobiltelefonen på skolen. Som hva da?".

Jeg hadde bare lyst å ta en liten gjennomgang av hva skolen har forbudt:

Kulepenner: Når jeg gikk på skolen var det kulepenner. Vi skulle skrive med dårlige fyllepenner som kladdet noe forferdelig fordi kulepenner ødela håndskriften.

Lørdagskole: lærere gikk i tog for å beholde lørdagskole.

Kalkulatorer: fysjom, hoderegning er tingen.

Frøken Detektiv-bøker: alt for lett litteratur, virker fordummende

Wikipedia: hvem bruker leksikon i dag?

Tegneserier: skolen uvedkommende

Dette er bare noe jeg kommer på sånn umiddelbart.  Krydrer med noen fordums gullkorn:








2 comments:

Unknown said...

Jeg har vurdert å kaste noen gamle oppslagsverk jeg har liggende hjemme, men skjønner at de bør få ligge litt til. Det er jo antakelig jeg som bruker dem feil siden
"datamaskinen er i denne sammenhengen håpløst gammeldags". Fint innlegg June. Det er tydeligvis vanskelig å spå fremtiden, men det må jo bli feil når noen nekter å forholde seg til nåtiden.

June said...

;) Takk.