Vår kunnskapsminister har sagt at det er ing
enting som tyder på at IKT i seg selv gir bedre læring. Han sier videre:
Alle treng å lære seg å bruke digitale reiskapar. Men det vanskelege spørsmålet er om elevane lærer meir også i andre fag ved hjelp av IKT. Lærer vi meir matematikk eller norsk med digitale verktøy? Det er ikkje eintydig forsking som tyder på at det er veldig vellukka.
|
https://theconversation.com/students-with-laptops-did-better-in-hsc-science-46326 |
Dette har lenge vært det store stridsspørsmålet. Kunnskapsministeren målbærer et syn som mange lærere forfekter. Som forskningspolitisk talskvinne for Arbeiderpartiet, Marianne Aasen sa på lanseringen av boken min: forskning tar tid, og innen vi har fått forskningsresultatene har den teknologiske utviklingen gått videre. Derfor har det også vært vanskelig å finne utdanningsforskning som viser at pc'er/laptops fremmer læring. Vel, denne
forskningen ser nå ut til å komme. I en studie fra Australia har de sammenlignet resultatene i biologi, kjemi og fysikk hos elever med og uten laptopper. Resultatet er at elever med laptop gjør det bedre enn elever uten, spesielt i fysikk.
No comments:
Post a Comment