Friday, October 26, 2012

Fri meg fra politikk

I følge Mark Zucherberg er det av større interesse for deg at et ekorn dør på plenen din enn at barn sulter i hjel i Afrika. Dette er da også grunnen til at det ikke er tilfeldig hvilke oppdateringer du får på Facebook. Tilsvarende er det for Google.  Basert på dine tasterykk på nett er du inne i en filterboble. (Se også denne fra NDLA). Dette har konsekvenser for hva du finner når du søker på nett.  Jeg vil ikke få opp de samme treff som deg, og geografisk tilhørighet og andre vuderinger som gjøres av leverandørene påvirker mine søk. Om jeg først trykker på "søte" og "morsomme" lenker vil det påvirke "tyngden" i mine senere søk.  Neil Postman skrev at "Vi morer oss til døde" som et anklageskrift på den moderne medieverdens underholdningsfokus. I en verden som blir mer og mer kompleks, hvor små beslutninger kan få store konsekvenser hva er vi opptatt av?  Hva sirkulerer på de sosiale medier?  Hva vil vi ha i nyhetsstrømmen vår?

Vi vet at de såkalte rosabloggerne topper lesestatistikken, og mange beskylder Twitter og Facebook for å være en endeløs rekke av trening, kost, mote, baby og kattebilder. Nå er det jo slik at en selv til en viss grad selv kan sile hva som kommer opp i ens egen strøm. Men for dem av oss som foretrekker den rosa filterboblen skal dette nå bli enda enklere. Det kommer nå stadig flere muligheter for å blokkere venners politiske ytringer, og 1/5 av brukere av sosiale medier blokkerer allerede venner som er for politiske. Er det slik at vi i større og større grad bare ønsker å omgi oss med ytringer som bekrefter våre egne tanker og holdninger? Ved filterbobler og andre verktøy kan vi fjerne meninger vi ikke liker.  Hva betyr dette for den politiske debatt videre? Siste tilskudd er hvertfall unpolitic.me i følge TechCrunch. Her kan en få erstattet politiske ytringer med kattebilder. Jeg prøvde å sjekke ut siden, for å se om dette var tull, men den er ikke aktiv enda.

No comments: