Saturday, November 8, 2008

Republikanerne lager ny blogstrategi

Og nå tar republikanerne inn over seg at de må ta de nye mediene på alvor, og lager seg en ny blogstrategi. De må slutte å kritisere og bli mer konstruktive. Som det står i bloggen :

"Open source vs closed is not just a strategic decision, it's a way of thinking, and activism is harder than criticism"

Kommentaren som er utgangspunktet ser du her.

Til slutt en tanke fra et skolemenneske: hvorfor er ikke lærere mer bevisste dette universet? Hva må til for at dette kommer inn i skolen? Hvordan skal skolen forholde seg til det? Kan vi overse det? Når en grunnskole på over 500 elever skryter av at de får 3 eks. av regionalavisen på skolen hver dag, og har ett datarom som læreren må bestille på forhånd, samt en tralle med 20 bærbare pc'er, hva betyr det? Er det greit i 2008?

3 comments:

joepett said...

Vel, det virker som om hovedideen i denne nye strategien er at de trenger å finne noen veldig rike sponsorer som skal betale 20 høyrebloggere $25.000 i året for at de skal kunne blogge på heltid ... Som en av kommentarforfatterne skriver: alle republikanere har arbeid, så de har ikke tid til å blogge; alle venstrevridde bloggere er arbeidssky elementer som på en eller annen måte klarer å leve av bloggingen sin.

Så lenge republikanerne fortsetter å lulle seg inn i troen på at budskapet deres er perfekt og at det bare gjelder å få det ut til flere, vil demokratene ha gode tider i årene som kommer.

Når det gjelder lærere og blogging, er det vel et spørsmål om tid, som alltid når en ting kommer på toppen av alt annet. Hvis flere lærere opplevde at det var en netto gevinst av å delta i blogguniverset, ville vi nok få med oss flere.

June said...

Ja, de er riktig så innovative, merkelig at Obama vant :-) Skriver og at de ikke i utgangspunktet synes dette var den helt store ideen, men at det nå er nødvendig dersom de skal begynne å vinne slik de pleide..........

kjemikeren said...

I forhold til skolen tror jeg det handler om mye mer enn utstyr og teknikk. Det handler om tankemåte, nye undervisningsmetoder, nytt verktøy (da tenker jeg ikke på pc-en i seg selv, men teknologien som f.eks. blogg, samarbeid over nett om dokumenter, tankekart eller annet, osv). Og det handler om holdning. Så lenge gjennomsnittslæreren er 50+ og ikke forstår forskjellen på en blogg og et diskusjonsforum, ikke har hørt om facebook og tror at litterær tekst er noe vi bare finner i bøker, så hjelper det ikke å gi dem en pc. Det er satt litt på spissen, altså, men...

Jeg forundrer meg over at lærere, av alle, ser ut til å ha store problemer med å tilegne seg kunnskap om nye ting.

Men deler av problemet bunnet nok i det Jørn peker på: tid. Eller mangel på det. Og hvordan definerer vi det jeg f.eks. sitter og gjør nå - jobb eller fritid?