Friday, November 7, 2008

Midtøsten pr. Facebook

ITU hadde nettopp en konferanse om sosial web, og at dette måtte inn i skolen. Hva betyr egentlig sosial web for samfunnet vårt? Selv er jeg litt misunnelig på undommene som på en enkel måte klarer å holde kontakten med venner de får underveis. Jeg har selv mistet kontakten med mange gode venner gjennom tiden fordi våre veier av ulike grunner skiltes, og terskelen for å holde kontakten har vært for høy.

I dag har jeg kontakt med mange pr. nettsamfunn som jeg ikke ville hatt kontakt med om jeg ikke kunne benyttet disse kommunikasjonsmediene.

Poenget mitt er imidlertid at disse nettsamfunnene kan få en del uante konsekvenser, for de brukes ikke bare til å vedlikeholde vennenettverk. Barak Obama tok disse nye areanene aktivt i bruk i valgkampen. På nettstede Global voices on-line er det en spennede artikkel om The Middle East's GenerationFacebook , hvordan vil Midtøsten se ut om 25 år. Vel verdt å lese :-).
En annen artikkel tar for seg hvordan nettsamfunn som Facebook brukes for å kjempe mot fengsling uten lov og dom.

No comments: