Thursday, April 11, 2013

Ops, Facebook har gjort det igjen.....

Siste påfunn fra Facebook er såkalte emoticons.  Smileys sier vi gjerne på godt norsk.  Små ikoner som sier noe om statusoppdateringene dine. Dette er vi vant til å bruke, og ungdom er storforbrukere av dem.  De brukes i meldinger til hverandre, og på bildedelingstjenensten Instagram er de mye brukt. Derfor kan det virke tilforlatelig når Facebook lanserer en ny tjenenste hvor du kan bruke slike ikoner i statusoppdateringene dine. 

Men som alltid, og med Facebook spesielt, ting er ikke alltid slik de gir inntrykk av, og her er det "more than meets the eye".

Disse søte ikonene er nemlig der for en grunn.  Det vil gjøre det lettere for Facebook  å kategorisere statusoppdateringene dine. De kan nå sortere hva du skriver basert på disse ikonene, og bruke oversettelsesprogrammer for å få frem innhold. Dette kan de bruke til mange ting, blant annet selge annonser. Hvis det er greit for deg, er det bare å benytte seg av dem, hvis ikke tenk deg om to eller tre ganger.

Men husk:

Facebook vil vite mest mulig om deg, og på bakgrunn av den informasjonen de samler om deg og dine venner vet de mer om deg enn du gjør selv.

Facebook vil ikke bare kategorisere hva du skriver, men også koble deg opp mot sider.  Dersom du for eksempel snakker om en vin eller et bilmerke vil Facebook automatisk koble deg opp mot disse sidene.  Du blir maskinelt kategorisert.





Nå sier Facebook at disse datane ikke blir foret i søkemotorer, men right, det kommer jo aldri til å skje. Vi vet jo etterhvert hvordan Facebook fungerer.  Eller som Mark Zuckerberg selv har sagt:

Mr Zuckerberg defended the changes made by Facebook to its privacy settings, saying it was in line with the new social norms. “A lot of companies would be trapped by the conventions and their legacies of what they've built," he said. "Doing a privacy change for 350 million users is not the kind of thing that a lot of companies would do. "But we viewed that as a really important thing, to always keep a beginner's mind and what would we do if we were starting the company now and we decided that these would be the social norms now and we just went for it," he explained.



Det vil kreve enda mer av deg å passe på privacy settings i hver eneste statusoppdatering.  For  Facebook er IKKE PRIVAT.  Den som tror det kan jo se denne fra TheEllenShow.






Screenshots er lånt fra:
http://www.slate.com/blogs/future_tense/2013/04/10/facebook_emoji_status_update_emoticons_are_bad_for_privacy_good_for_advertisers.html

1 comment:

Mandags Mor said...

Nei, Facebook er absolutt ikke "privat". En bør absolutt tenke seg om to ganger før en legger ut bilder, video eller trykker "Liker" på noe som helst....
Jeg har stor moro av å google (særlig unge) jobbsøkere som deltar på kurs hos meg, bare for å vise dem hva en potensiell arbeidsgiver KAN finne. Enkelte tar en opprydning etterpå, men ofte er det allerede for sent. Bilder publisert på nett har en lei tendens til å spøke for deg i årevis etter at du har forsøkt å fjerne dem.

Mange unngår å bruke Facebook i det hele tatt på grunn av faren for å legge ut noe de ikke ønsker at hele verden skal ha tilgang til. Det synes jeg er litt synd, for FB er også nyttig og morsomt. Men man må være bevisst på at FB kan bruke informasjon nesten som de vil...