Thursday, April 4, 2013

Filmbransjen (og bokbransjen?) sin egen verste fiende?

I dag kan vi lese i Aftenposten at Erlend Loe skriver at piratene er blitt så flinke at det vil bety slutten på filmbransjen slik vi kjenner den. Kulturbransjen minner meg sørgelig om en annen bransje, skal ikke nevne navn, som nekter å ta inn over seg at verden, og teknologien endrer seg, og det må også business gjøre. I stedet for å se muligheter i den teknologien som utvikles ønsker de at skal det vedtas statlige lover og reguleringer for å konservere eksisterende modeller. Vil ikke kundene tilpasse seg frivillig skal de jammen reguleres til å opptre slik bransjen ønsker - for den har ingen intensjon om å endre seg.  Den er perfekt slik den er, selvom ikke kundene skjønner det. Holder det ikke med reguleringer tar vi lovverk og straffevesen til nytte - skyter spurv med kanoner, for å sette eksempler.

Ekstreme eksempler på dette ser vi når en 9-åring får politiet på døren med ransakingsordre fordi hun har søkt etter noe musikk. Eller når virkemidlene som brukes er så sterke at de får personer til å begå selvmord, som var tilfellet for Aaron Swartz. Dette fordi en bransje nekter å ta inn over seg en ny tid. 

Når kulturindustrien ikke utvikler modeller som markedet vil ha, lager markedet sine egne løsninger.

Ta musikk.  Når jeg var ung var musikk ferskvare.  Det var fysiske plater som kun var tilgjengelig i et begrenset opplag i en begrenset periode. Når platene var solgt var musikken vekke, hvis du ikke hadde kjøpt platen.  Plater var relativt dyre, så det var begrenset hvor mange en kunne kjøpe. En kunne også høre musikken i noen av musikkprogrammene som var på radio og i fjernsyn, men dette var stort sett de som lå på topp.  Fordi artistene måtte hele tiden produsere nye plater, og ha nye hits som lå på bestselgerlistene for å bli spilt, ellers døde de hen som artister. Dette var det predigitale musikkunivers.

Så kom den digitale tidsalder. Folk ønsket tilgang til musikk, men plateselskapene nektet å endre modell. Først kom Napster. Den lot folk få tilgang til den musikken de ønsket.  Kom Napster fordi folk ville laste ned ulovlig eller kom Napster fordi det ikke var alternativer?

Vel, Steve Jobs ga svaret på det med sin iPod og iTunes.  Det måtte en utenfra bransjen til for å gi folket det folket ville ha. Nå trengte ikke lengre folk å gå til ulovlige fildelingstjenester, fordi det var legale løsninger. Det neste steget i utviklingen fikk vi når Spotify kom.  Ved å tegne abonement fikk man tilgang til den musikken en ønsket, hvorfor drive med ulovlig nedlasting da?

Døde musikken av dette? Nei, tvert i mot.  Aldri har vi konsumert så mye musikk, gamle artister og sanger blir som nye.  Mange av mine avgåtte ungdoms helter har fått en ny vår ved at nye generasjoner får tilgang til deres musikk, og vi andre får gjenhør med dem. Noe de aldri ville fått om musikkselskapene hadde fått holde på sin rigide modell. (stadig nye Greatest hits og Hits of...)

Musikkbransjen bør være glad for piratene som har tenkt ut nye og kreative modeller for dem.

Neste bransje er filmbransjen. Den er sperret av noen kunstige grenser.  Dvd'er kjøpt i USA kan ikke spilles av på europeiske videospillere, hvor logisk er det? Videre er det slik at mange filmer som finnes tilgjengelig digitalt  i USA (eller Norge for den saks skyld) kan ikke ses fra ip-adresser utenfor landets grenser (heldigvis finnes det unntak). Hvor logisk er det?

Ta Game of Thrones.  Hva er forskjellen på om jeg ser episodene på NRK (la oss si hos en venn, ikke en gang på en tv som jeg betaler lisens på), i videopptak fra NRK (lånt fra en som har lisens, ikke eget opptak), på streamingtjeneste eller låner DVD fra en venn? I praksis veldig liten. Fordi Game of Thrones, og andre slike serier ikke har vært lett tilgjengelig via legale streamingtjenester har andre kreative løsninger dukket opp. Når det kommer gode modeller foretrekker de aller fleste å benytte dem fremfor piratvarianter. (noen vil alltid utfordre, som dem som lar det gå sport i å ha en ikke-registrert tv-antenne).

Hvorfor velger jeg å trekke frem Game of Thrones? Delvis fordi regissøren selv sier at denne piratvirksomhenten ikke skader serien, tvert i mot så skaper den buzz, noe som er viktig (nå måtte han moderere denne uttalelsen senere), delvis fordi Game of Thrones er den serien som blir mest utsatt for denne piratdelingen. HBO selv mener at dette ikke skader salget av serien, men at det tvert i mot er et kompliment. HBO: Game of Thrones Piracy is a Compliment, Doesn’t Hurt Sales.

Av de 6,7 millionene som så første episode av sesong 3 var ca 1 million piracy.

Så hvorfor lastes dette ulovlig ned? På TorrentFreak kommer de med forklaringer:

One of the reasons cited for the popularity among pirates is the international delay in airing. Outside the U.S. fans of the show sometimes have to wait a while before they can see the latest episode. HBO is trying to close these release gaps as best it can, but for some fans a few hours is already too much.
Delays are just part of the problem though. The fact that the show is only available to those who pay for an HBO subscription doesn’t help either. This explains why many people from the U.S. prefer to use BitTorrent.
 
Norge, med sine strenge regler og begrensninger,  ligger da også på 10 på topp listen over land som laster ned.



Så i stedet for å skulle oppdra, regulere og straffe kunder og fans, bør kulturindustrien gå i seg selv, og se at folk ønsker deres kreative produkter.  Folk vil ha musikk, film, serier, men de vil ha dem levert på nye, mer tilgjengelige måter.  Folk vil i utgangspunktet ikke være "pirater" men tvinges til det i mangel på tilbud. I stedet for denne kampen mot publikum, fans og "pirater" lag nye, tidsriktige løsninger og modeller så faller bunnen av denne "bransjen" bort av seg selv. Utnytt piratenes kreativitet.  De har tenkt ut modeller dere ikke klarte selv. Endring er ikke nødvendigvis negativt. Filmbransjen slik vi kjenner den kan ha godt av endring. Hadde vi hatt iTunes og Spotify uten piratene?

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Flinke-pirater-7163696.html

http://www.aftenposten.no/digital/9-aring-fikk-Ole-Brumm-PC-beslaglagt-7055823.html

http://www.aaronsw.com/

http://www.forbes.com/sites/davidthier/2013/02/26/this-game-of-thrones-director-isnt-bothered-by-piracy/

http://en.wikipedia.org/wiki/Aaron_Swartz

http://torrentfreak.com/piracy-doesnt-hurt-game-of-thrones-director-says-130227/

http://torrentfreak.com/game-of-thrones-pirates-break-bittorrent-swarm-record-130401/

http://insidetv.ew.com/2013/04/01/game-of-thrones-premiere-ratings-3/

No comments: