Saturday, March 23, 2013

Vitnemålet er dødt - leve badges?

The Times They Are a-Changin' skrev Bob Dylan i 1964.  Heraklit hevdet 500 år f.kr at det eneste konstante er endring, og endring var den eneste realiteten. Sånn sett er det en fortsettelse når Jane McGonigal hevder at Reality is broken og spill endrer hvem vi er og at spill kan endre verden. 

Jeg har flere ganger skrevet om hvordan onlinelæring utfordrer de etablerte utdanningsmodellene.  Både Aftenposten, Adresseavisen og Bergens Tidende har skrevet om MOOC.  I dag har Dagens Næringsliv en stor artikkel i papirutgaven om Khan Academy. Mange spør meg: men når kommer revolusjonen, June?  Vel, den skjer nå, as we speak. Tsunamien av disruptive innovasjoner velter inn over utdanning.  På samme måte som det er fristende å løpe ut og hente fiskene som ligger og spreller på tørt land når havet trekker seg tilbake, på samme måte vil de som ikke er oppmerksomme bli feid av banen når bølgen kommer veltende inn.

Og den er på vei:

Khan Academy har levert mer enn 240 millioner leksjoner siden Salman Khan sluttet som hedgefundanalytiker i 2009.  Alle de som har benyttet dette tilbudet og de 3 millioner som har hengt seg på Coursera kan ikke ta feil.   For å sitere Bill Gates:

"We always overestimate the change that will occur in the next two years and underestimate the change that will occur in the next ten."

Utdanning er nå i en slik situasjon. Det er ikke vanskelig å se, hvis en vil. Mange sier at onlinelæring er vel og bra, men hva med evaluering, eksamen, vitnemål?  Ja, hva med det? Selvsagt påvirker den digitale revolusjonen dette også. Stadig flere stiller spørsmål ved kompetansen som gis ved de formelle utdanningsinstitusjonene: er college verdt innsats og kostnad, det er bedre å ansette en topp WoW-spiller enn en med MBA fra Harvard, studenter får ikke jobb etter studier, utdanningsboblen, -  listen kan gjøre mye lengre. 

Så hva kommer i stedet?

Mange digitale løsninger. Digitale portfolioer begynner å gjøre seg gjeldende. Arbeidsgivere tar kontakt med MOOC-tilbyderer for å få fatt i de beste eller mest relevante studenter, og systemer med  digitale "badges" vokser frem.  Badges bør en absolutt følge med på.

For å ta disse tingene i rekkefølge:

MOOC-tilbydere og andre som tilbyr onlinelæring tilbyr i stadig større grad digitale sertifikater som du kan dele på sosiale nettverk, og henvise fremtidige arbeidsgivere til. Det eldste av disse prosjektene er Mozilla Open Badges. Ideen er at du kan skaffe deg kompetanse fra hvor som helst og gjennom Mozilla prosjektet. Få deg en digital ryggsekk av kompetansebevis som du kan dele på sosiale nettsteder.


Coursera er i full gang med å utvikle modeller for verifiserte sertifikater, som blant annet kan gi tradisjonelle studiepoeng.  Dette gjøres gjennom å utvikle et system med Signature Track og webcambasert eksamensavvikling. En interessant utvikling i et marked som har slitt med digital eksamen i årevis. Coursera klarer dette på under ett år.


I tillegg er Coursera i ferd med å utvikle seg som et sosialt nettsted hvor du som student får kontakt med andre studenter, og når en som Coursera gjør, kobler dette opp mot andre nettsteder som Twitter, LinkedIn og Facebook, blir åpnes helt nye arenaer. Den aluminieffekten som de tradisjonelle universitetene har smykket seg med underminieres av det enorme alumninettverket til Coursera, og de andre mooc-tilbyderne.






Men nettsamfunnene sover ikke i timen heller. Det profesjonelle rekrutteringsnettsamfunnet LinkedIn har nå fått en ny profil. Her kan du legge inn ganske mye informasjon om deg selv inklusive kreative presentasjoner om din kompetanse. Selv har jeg gitt LinkedIn veldig liten oppmerksomhet, kanskje gjør disse nye endringene at jeg må revurdere det?  LinkedIn kan nå sette CV'en mer i system, og i stedet for å fylle ut tradisjonell CV kan en vise til sin profil her?


Hva gjør så Khan Academy?  De henger selvsagt med. Badges kommer der også. I tillegg til badges legger de opp til prestasjonspoeng. Etterhvert vil sikkert spillsamfunn komme med dokumentasjon på skill levels.

Hva betyr dette?  Det betyr at ting er i endring.  To aktører vil omfavne dette: studenter og arbeidsgivere.  Dette blir nye kanaler for å koble arbeid og kompetanse. Hva gjør de tradisjonelle utdannere med dette?  Hvilken politikk blir utformet for å håndtere dette? Når det gjelder høyere utdanning har forskning vært en del av modellen, hva vil skje med den når de lærende går til online-tilbud?

Endringen kommer. Spørsmålet er hva dette betyr for samfunnet vårt. Hva gjør vi?
Implikasjonene ved disse endringene er enorme. Det utfordrer mange av våre etablerte strukturer.




http://blogs.hbr.org/cs/2013/01/executive_education_is_ripe_fo.html

http://www.businessinsider.com/harvard-business-school-disruption-2013-3

http://www.fastcodesign.com/1664794/four-ways-to-spot-markets-ripe-for-disruption

http://harvardmagazine.com/2011/07/disrupting-harvard

http://www.aftenposten.no/okonomi/Hun-har-verdens-beste-larere-hjemme-i-stuen-7148423.html

http://www.bt.no/jobb/Studerer-i-USA_-jobber-i-Knarvik-2864028.html

http://blogg.bt.no/preik/2013/02/23/hvordan-blir-fremtidens-universitet/

http://blogg.bt.no/preik/2013/02/25/fremtidens-universitet-youtube-eller-campus/

http://www.usnews.com/opinion/blogs/economic-intelligence/2012/06/12/the-government-shouldnt-subsidize-higher-education

http://www.nationalaffairs.com/publications/detail/the-coming-higher-ed-revolution

http://www.economist.com/blogs/freeexchange/2011/01/education_0

http://www.huffingtonpost.com/2011/01/18/45-of-students-dont-learn_n_810224.html

http://www.insidehighered.com/news/2013/03/22/coursera-commits-admitting-only-elite-universities

No comments: