Jeg har flere ganger skrevet om hvordan onlinelæring utfordrer de etablerte utdanningsmodellene. Både Aftenposten, Adresseavisen og Bergens Tidende har skrevet om MOOC. I dag har Dagens Næringsliv en stor artikkel i papirutgaven om Khan Academy. Mange spør meg: men når kommer revolusjonen, June? Vel, den skjer nå, as we speak. Tsunamien av disruptive innovasjoner velter inn over utdanning. På samme måte som det er fristende å løpe ut og hente fiskene som ligger og spreller på tørt land når havet trekker seg tilbake, på samme måte vil de som ikke er oppmerksomme bli feid av banen når bølgen kommer veltende inn.
Og den er på vei:
Khan Academy har levert mer enn 240 millioner leksjoner siden Salman Khan sluttet som hedgefundanalytiker i 2009. Alle de som har benyttet dette tilbudet og de 3 millioner som har hengt seg på Coursera kan ikke ta feil. For å sitere Bill Gates:
"We always overestimate the change that will occur in the next two years and underestimate the change that will occur in the next ten."
Utdanning er nå i en slik situasjon. Det er ikke vanskelig å se, hvis en vil. Mange sier at onlinelæring er vel og bra, men hva med evaluering, eksamen, vitnemål? Ja, hva med det? Selvsagt påvirker den digitale revolusjonen dette også. Stadig flere stiller spørsmål ved kompetansen som gis ved de formelle utdanningsinstitusjonene: er college verdt innsats og kostnad, det er bedre å ansette en topp WoW-spiller enn en med MBA fra Harvard, studenter får ikke jobb etter studier, utdanningsboblen, - listen kan gjøre mye lengre.
Så hva kommer i stedet?
Mange digitale løsninger. Digitale portfolioer begynner å gjøre seg gjeldende. Arbeidsgivere tar kontakt med MOOC-tilbyderer for å få fatt i de beste eller mest relevante studenter, og systemer med digitale "badges" vokser frem. Badges bør en absolutt følge med på.
For å ta disse tingene i rekkefølge:
Coursera er i full gang med å utvikle modeller for verifiserte sertifikater, som blant annet kan gi tradisjonelle studiepoeng. Dette gjøres gjennom å utvikle et system med Signature Track og webcambasert eksamensavvikling. En interessant utvikling i et marked som har slitt med digital eksamen i årevis. Coursera klarer dette på under ett år.
Men nettsamfunnene sover ikke i timen heller. Det profesjonelle rekrutteringsnettsamfunnet LinkedIn har nå fått en ny profil. Her kan du legge inn ganske mye informasjon om deg selv inklusive kreative presentasjoner om din kompetanse. Selv har jeg gitt LinkedIn veldig liten oppmerksomhet, kanskje gjør disse nye endringene at jeg må revurdere det? LinkedIn kan nå sette CV'en mer i system, og i stedet for å fylle ut tradisjonell CV kan en vise til sin profil her?
Hva betyr dette? Det betyr at ting er i endring. To aktører vil omfavne dette: studenter og arbeidsgivere. Dette blir nye kanaler for å koble arbeid og kompetanse. Hva gjør de tradisjonelle utdannere med dette? Hvilken politikk blir utformet for å håndtere dette? Når det gjelder høyere utdanning har forskning vært en del av modellen, hva vil skje med den når de lærende går til online-tilbud?
Endringen kommer. Spørsmålet er hva dette betyr for samfunnet vårt. Hva gjør vi?
Implikasjonene ved disse endringene er enorme. Det utfordrer mange av våre etablerte strukturer.
http://blogs.hbr.org/cs/2013/01/executive_education_is_ripe_fo.html
http://www.businessinsider.com/harvard-business-school-disruption-2013-3
http://www.fastcodesign.com/1664794/four-ways-to-spot-markets-ripe-for-disruption
http://harvardmagazine.com/2011/07/disrupting-harvard
http://www.aftenposten.no/okonomi/Hun-har-verdens-beste-larere-hjemme-i-stuen-7148423.html
http://www.bt.no/jobb/Studerer-i-USA_-jobber-i-Knarvik-2864028.html
http://blogg.bt.no/preik/2013/02/23/hvordan-blir-fremtidens-universitet/
http://blogg.bt.no/preik/2013/02/25/fremtidens-universitet-youtube-eller-campus/
http://www.usnews.com/opinion/blogs/economic-intelligence/2012/06/12/the-government-shouldnt-subsidize-higher-education
http://www.nationalaffairs.com/publications/detail/the-coming-higher-ed-revolution
http://www.economist.com/blogs/freeexchange/2011/01/education_0
http://www.huffingtonpost.com/2011/01/18/45-of-students-dont-learn_n_810224.html
http://www.insidehighered.com/news/2013/03/22/coursera-commits-admitting-only-elite-universities
No comments:
Post a Comment