Professor Sir Ken Robinson, som er keynote på DE2013 i Oslo i juni, hevder at dagens skolesystem dreper kreativitet og skaper en ADHD-epidemi. I stedet for å fokusere på standardisering burde skoleverket la elevene få dyrke sine styrker, og finne sitt ”element”. I en verden hvor entreprenørskap og innovasjon er viktig for et lands konkurranseevne er dette et tankekors. Har vi som Sir Ken Robinson hevder et skolesystem som dreper kreativitet?
NHO mener at
entreprenørskap må inn i lærerutdanningen, men hva hjelper det å gjøre
entreprenørskap til et fag når resten av skolesystemet dreper kreativitet og
innovasjon hos elevene? Sir Ken Robinson hevder at skolesystemet systematisk
ødelegger disse kvaliteter som alle er født med på grunn av sitt fokus på tre
hovedområder som er i direkte opposisjon til hvordan mennesker lever og utvikler seg:
For det første fremmer det standardisering og et snevert syn
på intelligens når våre evner og talent er uendelig varierte og
personavhengige. For det andre fremmer utdanningssystemet konformitet når
kulturell utvikling og prestasjoner er avhengig av å fremme kreativitet og forestillingsevner.
Til slutt er utdanningssystemet linjært og rigid, når alle menneskers liv er
organisk og uforutsigbart. Sir Ken Robinson
mener at samfunnet trenger utdanningssystemer som står i motsetning til disse
prinsippene som dreper kreativiteten. Sir
Ken Robinsons påstander får støtte av
Yong Zhaos forskning på sammenhengen mellom et lands score på internasjonale
tester som PISA og TIMMS. Zhao hevder
det er en omvendt korrelasjon mellom
score på disse testene og et lands kreativitet, innovasjon og
entreprenørskap. Grunnen sier Zhao er at
entreprenørskap ikke kan begrenses til et fag og enkelte timer, men er et “state
of mind”, en mentalitet og holdning som må gjennomsyre systemet, og fordrer at
en håndterer og lever med usikkerhet og risiko.
En som prøver å lage en skole for det 21.
århundre er Sugata Mitra. Han er best kjent for sine eksperimenter med
å gi barn datamaskiner og så lærer de seg selv, kjent under betegnelsen Hole-in-the-Wall. . Nå vil han
gjøre som veldig mange innen høyere utdanning gjør for tiden, han vil bygge en
skole i skyen. Innen høyere utdanning
ser vi at verdens anerkjente universiteter legger studiene sine fritt og
tilgjengelig ut på nett. Dette har fått
betegnelsen Massive
Open Online Courses, MOOC. Nå vil
Sugata, med bakgrunn i sine erfaringer fra Hole-in-the-wall experiments, bygge
en skole for barn og unge i skyen. Sugata Mitra vant nylig 2013 Ted Prize pris på
$1 mill for sine planer om å lage en skole i skyen. Han mener det ikke er nok å reformere skolen,
vi må redefinere skolen i en tid hvor
å “vite” kan være blitt overflødig. Sugata sier at i stedet for å be barn og unge
om å regne uten å bruke pc, kalkulator eller snakke hvor lang tid det vil ta
for 5 kg masse å falle til bakken fra 20 meters høyde, burde spørsmålet være:
bruk internet for å finne ut hvor lang tid det vil ta 5 kg masse å falle til
bakken fra 20 meters høyde. Diskuter
med dine medelever. Forklar hvorfor du mener svaret er riktig.
Sugata kan også fortelle om en doktorgradsstudent i evolusjonær
biologi som i dag studerer på et stipend ved Yale, USA. Han sier han kom dit
ved å lese New Scientist på en hole in the wall pc i landsbyen sin.
Aktuell: Både Sugata
Mitra og Sir Ken Robinson kan du høre på Disruptive Education 2013 14. juni
på Universitetsbiblioteket, UiO.
Denne kommentaren er publisert på digi.no
Denne kommentaren er publisert på digi.no
3 comments:
Ja, er no svaret mitt på dette spørsmålet. Skulle ynskje at ein doktorgradsstudent tok tak i ordensreglementet til #osloskolene og fekk empiri på kva som ligg bak begrepa. Mange av orda som er brukte handlar om å sitje stille, gjere det du får beskjed om, osb. Elevar som kjem i kategorien ADHD kan ikkje ha det lett i eit slikt system
Ja, er no svaret mitt på dette spørsmålet. Skulle ynskje at ein doktorgradsstudent tok tak i ordensreglementet til #osloskolene og fekk empiri på kva som ligg bak begrepa. Mange av orda som er brukte handlar om å sitje stille, gjere det du får beskjed om, osb. Elevar som kjem i kategorien ADHD kan ikkje ha det lett i eit slikt system
Sukk, ja, Venke. Alt for mange lever i en forestilling om at "tilbake til 50-tallet" et tingen.
Post a Comment