Ved Universitetet i Bergen stiller en veldig spennende gjeng
til ledervalg. Kuvvet Atakan, Jill Walker Rettberg, Vigdis Broch-Due og
Gottfried Greve er blant de mest spennende og nytenkende innen norsk akademisk
ledelse. Det med interesse jeg leser deres
innlegg i debatten om fremtidens universitet. De forsikrer at universitetet
ikke havner på YouTube, og understreker betydningen av campusopplevelsen.
Kvartetten har mange gode poenger og gode intensjoner, jeg
ønsker dem all mulig lykke til og håper de vinner valget, likevel gjør jeg meg
noen refleksjoner. Selvfølgelig er de nødt til å forsvare campus, de stiller
til valg for å lede og utvikle et campusbasert studietilbud. Likevel hører jeg
ekkoet av tidligere bransjer før de ble disruptet. Professor Clayton Christensen, ved Harvard University, sier at den måten ikt
har vært innført i undervisningen har vært fullstendig logisk, fullstendig forutsigbart
– og fullstendig feil. Vi har innført ikt for å underbygge eksisterende
prosesser. Vi tror at vi kan
effektivisere undervisningen ved å ta i bruk ikt. Når da disse resultatene
uteblir legger vi skylden på ikt, og ikke på vår praksis. På
Fremtidskonferansen ved Nordahl
Grieg videregående skole fortalte Trond Viggo Torgersen
om hvor vanskelig det var å spå om fremtiden.
Hvordan han var i et utvalg som så på fjernsynets fremtid, og ingen
kunne den gang forstille seg at en skulle se på fjernsyn på mobilen. Tilsvarende
ville ingen, verken i bokbransjen eller innen Akademia, forutsett Wikipedias
vekst og betydning. Et konsept innen
ville satset sparepengene sine på, men Wikipedia har disruptet konseptet
“leksikon”.
Så hva betyr dette for akademia og studentopplevelsen? Når
det gjelder MOOC har vi en tendens til å se oss blind på vår lille boble. Ja, i Norge kan enda studentene sette av
flere år uten inntektsgivende arbeid for å studere, de har tilgang til gode
universiteter for en billig penge, og de fleste får jobb etterpå. Men verden er
større enn Norge. Slik vi har det her på berget er ikke tilfellet
internasjonalt. For flertallet av verdens befolkning vil MOOCs være eneste
muligheten de har for å skaffe seg (høyere) utdanning. Vi kan bare ane hva det
vil bety når disse massene entrer utdannings- og arbeidsmarkedet. For å følge Christensens teorier om Disruptive Innovasjoner
finner disse først sted innen “areas of non-consuption”. Det vil si innen
områder som det eksisterende tilbudet ikke dekker. Det vil i forhold til det etablerte tilbudet
være mangelfullt og dårlig, og den etablerte forretningsmodellen (i dette
tilfellet universitetet) vil ikke se det som en trussel. Veldig ofte skjer det
faktisk at disse etablerte forretningsmodellene vil være blant de første til å
ta den nye teknologien i bruk.
Gasslampeleverandørene/firmaene var blant de første til å ta i bruk
elektrisitet – til å tenne gasslampene.
Veldig effektivt. Tilsvarende var Kodak blant de første til å ta i bruk
digital fotograferingsteknologi. Utdanningsinstitusjonene har i varierende grad
tatt digital teknologi inn i praksis, men som det Christensen kaller sustaining
innovation. Teknologien endrer ingenting ved den grunnleggende modellen. Selv
om mye kan oppleves som endret er det kosmetisk, vi har satt strøm på praksis
og verktøy. Hvordan kan vi ellers komme på den “geniale” idéen å avvike eksamen
på verktøy bygget for kommunikasjon uten tilgang til kommunikasjon, eller som
de nye forslagene til eksamen foreslår hvor stadig mer skal på papir. Fokuset
på fusk sier også mye om dette.
Når Coursera vokser
med en student i sekundet, pr. nå nærmer seg 2,8 millioner studenter, vil
passere 3 millioner før det er ett år i april, viser dette et overmodent
marked. Noe av grunnen til at dette markedet er så overveldende er at
halvparten av verdens mer enn 7 milliarder mennesker er under 30 år. Dette er
unge folk som søker utdanning. Utdanning som er kostnadskrevende, ressurskrevende
og uoppnåelig. Vi har ikke lokaler eller
lærekrefter til å utdanne alle disse menneskene. Å ikke utdanne dem vil være en
enorm sløsing med ressurser i informasjons- og kunnskapssamfunnet. MOOCs og
andre onlinetilbud gjør det mulig å nå millioner av mennesker med relativt
begrenset med ressurser. Det utfordrer også opptakskravene vi har til høyere
utdanning. Skal studier være nærmest
stengt for elever som av en eller annen grunn ikke fikk toppkarakterer på
videregående, men som er toppmotivert for å studere aktuelle fag og emner?
Rekrutterer vi til høyere utdanning ut fra de riktige kriteriene?
Til slutt: hva vil studentene ha? Jeg leder for tiden et
prosjekt med delfinansiering fra Norgesuniversitetet, Metodefag i fremtiden. I
dette prosjektet ser vi på hvordan ta i bruk nye teknologiske og pedagogiske
løsninger i regnefag som matematikk og statistikk. Som en del av prosjektet
intervjuer vi studentene. Det som er slående i disse samtalende er hvor
manglende praksis og erfaring de har med alternativer til tradisjonell
formidlingspedagogikk. Når de kommer til høyere utdanning ønsker og forventer
de forelesninger. I en av pilotene våre kjører vi det som kalles “full flipped
classroom” – eller som mange i Norge kaller omvendt undervisning. Njål Foldnes,
ved BI Stavanger, har ikke lengre en eneste forelesning, men har laget små
videosnutter av samtlige forelesningstemaer og gjort dem tilgjengelig for
studentene. I den tiden hvor studentene normalt ville hatt forelesning er han
tilgjengelig for spørsmål, og de jobber med oppgaver.
Vi har gjort mange funn, men det er to som merker seg ut. I
samtale med studenter som tok kurset i fjor er det skepsis til å “miste”
forelesningen, fordi en god foreleser betyr så mye. De vil gjerne ha videoene i
tillegg. Blant studentene som deltar på
årets kurs er tonen en helt annen. De sier at fordi videoene er så gode har de mer
nytte av dem enn de ville hatt av en forelesning. De fikk alle bakoverveis når
Njål fortalte at han ikke skulle ha forelesning, og tenkte: hjelp, skal vi ikke
ha forelesning. Som en av studentene sa:
hun ble stresset når hun fikk den beskjeden. Når vi spurte om hvor lenge denne
skepsisen varte, svarte de: frem til vi så første video. På spørsmålet om hva de ville ha hvis de kunne
velge fritt, forelesning eller video/den nåværende modell, var alle enige om at
de ville ha den “flippete” løsningen, selv om de ikke helt så at dette kunne
fungere i andre fag. Dette til tross for at studentene sa at det var i dette
faget som de hadde flippet de jobbet mest, fordi det pedagogiske opplegget var
så bra. Dette er jo interessant
sammenlignet med at ved Stanford hoppet ¾ av de campusinnrullerte studentene i
Sebastian Thruns kurs i kunstig intelligens over fra campustilbudet til
onlinekurset. Hva dette sier er at etter hvert som praksis, erfaringer og
tilbud utvikles vil vi se andre modeller for læring vokse frem. Dagens modell når alt for få lærende og er en
dyr løsning.
Jeg tror nok vi vil ha institusjoner i fremtiden også, men
ikke så mange og i samme form som i dag. Å undervurdere MOOCs og/eller YouTube
når disse tilbudene er i unnfangelsesstadiet tror jeg vil vise seg å være en
grov feilvurdering. Vi kan ikke dømme fremtiden på bakgrunn av fortidens
erfaringer. Historien har nok av eksempler på dette. Telegrafen ble ikke
disruptet av telefonen fordi telegrafen var dårlig, men fordi telefonen ga en
annen fleksibilitet enn det telegrafen gjorde.
Mer “makt” og kontroll ble overført til “forbrukeren/kunden”.
Tilsvarende disruptet mobiltelefonen fastlinjetelefonen. Foreløpig er MOOCs en
hybrid – en kombinasjon av den eksisterende universitetsmodellen i en mer
fleksibel onlineløsning. Men “makt” og kontroll flyttes fra institusjonen til
den lærende. Den lærende styrer i større grad sin dag, sine studier og sin
læresituasjon. Her ligger hele
suksesskonseptet. I tillegg til at du får et globalt
klasserom/læringsfellesskap, får den lærende større autonomi og fleksibilitet.
Slike løsninger har alltid trumfet kontroll og styring. Hvorfor skal det være
annerledes med utdanning?
Jeg ønsker kvartetten ved UiB all mulig lykke til ved det
forestående valget. Håper de blir
valgt. UtdanningsNorge trenger dem.
http://blogg.bt.no/preik/2013/02/25/fremtidens-universitet-youtube-eller-campus/
http://blogg.bt.no/preik/2013/02/25/fremtidens-universitet-youtube-eller-campus/
No comments:
Post a Comment