Dette er mine personlige tanker, refleksjoner og undringer. Her tenker jeg høyt over det som faller meg inn, mest ikt og læring.
Forfatter av "Læring i en digital tid"
Tuesday, February 26, 2013
Fortid, nåtid og fremtidens utdanning.
På bloggen Teachthought fant jeg denne meget interessante oversikten over utdanningens historie. En veldig grei oppstilling over hvordan hver tid, med sin teknologi og ideologi har sin variant av utdanning. Den har også noen tanker om fremtiden.
Denne hopper over korrespondansekurs. En del av kritikken mot MOOC-fenomenet er jo at det ikke er så radikalt forskjellig fra korrespondansekurs, og slike kurs har også hatt sine bobler.
Det mangler ikke på kritiske røster når det gjelder MOOCs. Jeg vil si at fenomenet er alt for ungt til å dømmes. En kan beskylde MOOCs for å være en hybrid, og representere for mye av det eksisterende. Til forskjelle fra korrespondansekurs er MOOCs i større grad en sosial opplevelse, du er en del av et interaktivt læringsfellesskap. Teknologien og fortroligheten med den måten å jobbe på er en helt annen i befolkningen.
2 comments:
Denne hopper over korrespondansekurs. En del av kritikken mot MOOC-fenomenet er jo at det ikke er så radikalt forskjellig fra korrespondansekurs, og slike kurs har også hatt sine bobler.
Det mangler ikke på kritiske røster når det gjelder MOOCs. Jeg vil si at fenomenet er alt for ungt til å dømmes. En kan beskylde MOOCs for å være en hybrid, og representere for mye av det eksisterende. Til forskjelle fra korrespondansekurs er MOOCs i større grad en sosial opplevelse, du er en del av et interaktivt læringsfellesskap. Teknologien og fortroligheten med den måten å jobbe på er en helt annen i befolkningen.
Post a Comment