I preindustrielle samfunn hadde innbyggerne stort sett inngående kunnskap om de områdene de arbeidet med, det var viktig å forstå helheten og en arbeidet seg ned mot detaljene. Med industrialismen ble kunnskapstilfanget økende, kompleksiteten større og arbeidsoppgavene delt opp i enheter. En trengte ikke lengre ha “helhetskunnskap” for å utføre jobben sin på en god måte. Dette preget og kunnskapssynet i skolen, hvor fag og emner ble skilt, og kunnskapen ble et byggeklossystem hvor en gikk fra det enkle til det komplekse, en analytisk tilnærming til kunnskap og kompetanse. Tanken var at ved å ha kunnskap om bitene kunne man etter hvert tilegne seg kunnskap om helheten. For mange elever i skolen er dette en utfordring, da de har en holistisk tilnærming til læring, de må se helheten/meningen før de kan jobbe seg nedover mot bitene. Når skolen ikke møter dem på disse preferansene detter de ut. Et fag som spesielt merker dette er matematikk. En matematiker sa en gang til meg at det er først på hovedfagsnivå at matematikken blir interessant, for da ser du alt du kan anvende den til Det er jo forferdelig trist om en først må studere et fag i så mange år før en ser meningen med det, i så fall er det ikke det minste rart vi har realfagskrise i dette landet. Dette gjelder ikke bare matematikk, på nettstedet physorg.com kan en lese en artikkel om hvordan memorering av historiske fakta fører til kollektiv stupiditet/cluelessness. Det er viktigere å forstå hvilke mekanismer som fører til historiske hendelser enn når de skjedde. Dette argumentet kan nok overføres til andre fag.
Det som er så fantastisk og vi som lever i dag er så priviligert å ha tilgang til, er all den teknologien som muliggjør wwww, internett og alle dertilliggende herligheter. Jeg håper virkelig ikke at de krefter som jobber for å begrense de mulighetene denne teknologien gir oss vinner frem. Det ville være et tap for vårt kollektive minne og vår kunnskapsutvikling. Takket være moderne teknologi kan en for eksempel få tilgang til en fantastisk film Disney laget i 1959, som heter “Donald in mathmagic land”. For lærere som har problemer med å få elever til å forstå at matematikk er viktig og relevent for de fleste av livets mysterier og utfordringer, er denne filmen en gavepakke. Her vises matematikkens betyding for kunst, kultur, mote, sport, spill, musikk, biologi, kort sagt, en hver elev skulle finne noe som interesserer dem. Filmen kan du finne på YouTube, den er i 3 deler og lenkene finner du under.
7 comments:
Det er en artig film dette. Den var i sin tid laget som en propagandafilm for å få amerikanske barn til å få interesse for matematikk etter sputnik-sjokket. Men det spørs om den egentlig treffer. Den presenterer mange artige fakta der matematikk blir brukt. Men det vi ønsker for våre elever (og som hovedfagsstudenten oppdaget) er at det interessante med matematikken er ikke alle faktaene, men det å gjøre matematikk.
Det er vel her IKT muligens kan hjelpe noen elever som sliter med teknikaliteter, men som likevel kan få mulighet til å utforske matematiske relasjoner og sammenhenger. (Dette skriver jeg siden du er leder for den digital skole :-)
Filmen er artig og hvorvidt den treffer kommer litt ann på hva den skal treffe og i hvilken kontekst den brukes. Den "ufarliggjør" et emne som mange elever synes er vanskelig. Jeg synes det var en morsom måte å drive "propaganda" for faglig nysgjerrighet (kjente ikke til bakgrunnen)
Jeg er helt enig med deg at det er ikke faktaene som er interessante, men hva de kan brukes til.
Jeg har jo selvsagt stor tro på at IKT kan hjelpe her :-) og har fått demonstrert mange eksempler på det. Men IKT er som matematikken, det er ikke faktaene/tingene som er interessante, men anvendelsen av dem. Det avgjør om vi får gode eller dårlige resultater.
Målet må jo være å få flere elever interessert i matematikk og se verdien av dette faget, selvom de ikke skal bli matematikere.
Du har henne kanskje på radaren, men her er et intervju med Cahty Davidson. Mange intressante betraktinger om læring/deltagelse og en ny (snart overmoden?") digital verden. Spennende betraktninger også fra en sosiologs ståsted.
http://www.academiccommons.org/commons/essay/participatory-learning-and-new-humanities-interview-cathy-davidson
Det var virkelig en deilig film
(selv om min gamle matemtikklærer (Tor Espen) er litt skeptisk). For meg så blir problemstillingen litt anderledes. Mine yrkesfagelever sliter med å regne 7 + 5 og vil nok aldri oppleve det å "gjøre matematikk" og de bryr seg lite om geometriske mønstre eller musikk.
Du finner filmen også på DVD, godt skjult i Volum 3 av "Walt Disney Skattkammer". 99,50 på Platekompaniet og den kan sikkert finnes billigere andre steder. På skolen min går den på omgang blant mattelærerene rett før jul og elevene liker den veldig godt. Når yrkesfagelever får se at biljard er matematikk har man i alle fall et kontaktpunkt.
Absolutt artig film, ja. Har sett den et par ganger. Noe usikker på det reelle matematiske utbyttet for elever, men underholdende for oss som vet hva de snakker om.
Meneh... er det lov å legge Disney sine filmer på Youtube, da? Siden vi har hatt så mye debatt omkring kildebruk og rettigheter og sånt i det siste, er det jo et betimelig spørsmål. Og bruker jeg disse youtube-filmene i klassen - bryter jeg noen regler da?
@hasse: takk for interessant tips, har så vidt sett på artikkelen, men skal lese den grundigere.
@erik vie: kjekt at du og liker filmen. Du har nok helt rett i at utfordringene for en del av yrkesfagelever er av en annen karakter. Når de ikke har med seg elementære kunnskaper fra grunnskolen blir det ikke lett. Utfordingene med å fenge elevene sin matteinteresse er stor, desverre. En professor i metematikkdidagtikk sa for en del år siden (i forbindelse med L97 og spesial undervisning vs. tilpasset opplæring): "vi spør hva vi skal gjøre med lille Per for at han skal få til matematikken, men vi burde spurt: hva skal vi gjøre med matematikken for at lille Per skal få den til". Kanskje stiller vi de feile spørsmålene i møtet med elevene og faglige utfordringer?
@Eirik Espedal Boge: interessant å høre om elever som blir inspirert ved å se litt nye innfallsvinkler, kjekt å høre fra skolen din:)
@Kjemikern: rettighetsproblematikk var grunnen til at disse filmene ble lagt inn som lenker og ikke embedded inn i bloggen. Men jeg har jo nå gitt Disney "Gratis reklame" for gamle filmer. Når det gjelder You Tube er det jo mange aktører som legger ut deler av filmer der. Denne er jo ikke lagt ut i sin helhet, men delt opp. De som vil bruke den må jo fortsatt kjøpe den. Vi har nok ikke løst rettighetsspørsmålet enda.
Post a Comment