Dette hevder hjerneforsker John Medina. Medina holdt åpningsinnlegget på den årlige ISTE-konferansen i USA i 2011. Medina sier at det vi vet om hjernen er at:
den er designet for å løse problemer relatert til overlevelse i utendørs omgivelser under ustabile værforhold, og å gjøre dette i konstant bevegelse.
Alså det stikk motsatte av våre klasserom. Våre klasserom er designet for å gjøre det motsatte av hva hjernen vår er god til å gjøre.

Våre egne undersøkelser/piloter på BI bygger opp under Medinas forskning. Når vi introduserte den såkalte "flipped" modellen for våre studenter sa de at en av fordelene med å ha forelesningene på video i stedet for den tradisjonelle campusbaserte forelesningen, var at de slapp å multitaske. I en tradisjonell forelesning må studentene ta notater mens læreren snakker, da går de glipp av mye av det læreren sier. Når de har læreren på video kan de stoppe videoen mens de tar notater, og så fortsette forelesningen etterpå. På den måten kan de konsentrere seg om en ting om gangen: lytte eller skrive.
2 comments:
Hei!
Takk for et veldig interessant innlegg! Har dere publisert noe rundt "flipped"-modellen dere prøver ut på BI? Det trenger ikke nødvendigvis være vit. artikler, men bloggposter og lign?
Hei Tom Erik.
Takk for kommentar.
Ikke så mye publisert enda, men du kan lese mer på Norgesuniversitetets sider:
http://norgesuniversitetet.no/node/5994
og i følgende blogginnlegg:
http://junebre.blogspot.no/2013/03/flipping-lecture-en-suksess-i-stavanger.html
http://junebre.blogspot.no/2014/01/piloter-gir-resultater.html
Post a Comment