Dette er mine personlige tanker, refleksjoner og undringer. Her tenker jeg høyt over det som faller meg inn, mest ikt og læring.
Forfatter av "Læring i en digital tid"
Sunday, March 4, 2012
Schooling is mistaken for education
Dagens samfunn er "over-schooled" og "under-educated". Dagens utdanning er for "text-book oriented", og "schooling" her helt feil tatt for utdanning. Alt i følge Professor Arun Karpur, NIIT University i India. Dette universitetet vil innta en ny tilnærming til høyere utdanning. I følge Rajendra Pawar, som er leder ved NIIT University, og grunnlegger av universitetet, møter utdanning slik vi tidligere har gjort det ikke noens behov. Utdanning bør gjøre folk i stand til å leve fulle liv. Utdanning handler ikke om å lære ferdigheter, men å kultivere tenkning, og å bruke det du lærer i klasserommet i "det virkelige liv". Det trengs omgivelser som driver dannelse, modning og refleksjon. Viswanathan Anand følger opp med å fremheve behovet for å kultivere sinnet, gjennom omgivelser, følelser, risiko og "connections". De er og opptatt av hvordan vi kan fremme en forsknings-orientert utdanning. Forskningskultur er å stille spørsmål ved det vi blir fortalt/lært. Å tenke ut-av-boksen.
Det problematiseres vårt fokus på karakterer, og at i stedet for å velge studenter etter hvilke karakterer de har, bør de velges ut fra hvem de er. Harpal Singh sier at det viktigste aspektet ved utdanning er å bringe utdanning og klokskap/"wisdom" sammen og la dem bli ett.
"You must be wise as well as educated, and that is a lifelong project".
No comments:
Post a Comment