På fredag var det nok et oppslag om hvordan Facebook “ødela” skolen. NRK hadde et oppslag fra Troms fylkeskommune om hvordan lærere hadde blitt mer negative til bruk av pc’er i skolen de siste fire årene fordi undervisningen ble ødelagt av Facebook og MSN. Jeg tenker at en lærer som klager på at vedkommende ikke er mer interessant enn Facebook bør gå litt i seg selv. Konstant og umiddelbar tilgang er nå en del av samfunnet, like it or not. Dette gjelder (desverre?) og skolen. Å tro at en kan stenge seg tilbake til fortiden er et fåfengt ønske. Lærere MÅ ta inn over seg den nye medievirkeligheten og endre praksis. Tøft, ja, for noen er endring tøft. Men der er nok av bransjer som har oversett at verden er der ute og dem har det gått ille.
Heldigvis er skolen fylt med lærere som viser stor endringsvilje og utnytter de nye mediene i læringsarbeidet. Jeg har fått tilbakemeldinger fra mange som med stor entusiasme forteller om hvor engasjerte elevene ble når de f.eks fikk velge arbeidsform selv. Mange velger da sosial web som Facebook og MSN, med gode resultater. Andre blogger om sine erfaringer. Liv Marie Schou er en slik lærer. For dem som kanskje selv synes det er vanskelig å finne vinklinger inn i bruk av sosiale medier i skolen er det flott at de kan hente tips av dem som har gjort seg erfaringer selv. På bloggen til Liv Marie kan du og lese om andre lærere som tar Facebook i bruk i undervisningen.
Men Facebook kan brukes til så mye mer. Det er en arena å nå elevene på, som de allerede befinner seg på. Kirkenes vgs har sin egen Facebook-side, som elever, foresatte og ellers alle andre som vil kan få informasjon fra, tilsvarende har Nordahl Grieg vgs, som åpner høsten 2010.
Sosial web er ikke tilpasset tradisjonell formidlingspedagogikk. PC’er er en utfordring i et infomasjonsfattig miljø som et klasserom. Fremtiden er her, lær av alle de gode Døma som finnes der ute og prøv selv.
2 comments:
Jeg er litt ambivalent. Naturligvis ser jeg at Facebook og andre sosiale medier kan være gode ressurser i undervisningen, men samtidig synes jeg det er litt lettvint å avfeie lærernes frustrasjon.
I skolen skal det foregå hardt arbeid. Dette harde arbeidet skal ideelt sett være morsomt og engasjerende, men det er litt for mye forlangt at det til enhver tid skal være morsommere og mer engasjerende enn alt annet, slik at elevene alltid vil velge å drive med skolearbeid. Kanskje trenger lærerne bedre verktøy for å kunne begrense elevenes muligheter til å gjøre alt mulig annet i deler av undervisningstida?
Er IKT-konsulent ved BØV, ser at Facebook er en kjemperessurs men ser også at den innebærer en endring fra lærerne kan alt til elevene kan samarbeide elektronisk. Dette er en stor endring for enkelte, dermed må det hånteres rett.
Den "strutsepolitikken" som enkelte fører, er IKKE rett håntering. Jeg hjalp litt hos en annen skole i fylket, så en mattelærer som underviste 1/3 av klassen. Den andre tredjedelen holdt på med internett-spilling og den siste tredjedelen spilte kort og chattet over Facebook. Dette var siste repetisjon før en heldagsprøve, læreren ga Facebook skylden..
Post a Comment