For et par uker siden var jeg på en samling om digitale læremidler i regi av Utdanningsforbundet og Forleggerforeningen. I ettertid har Egil Børre Johnsen gitt ut en pamflett mot det han kaller misbruk av digitale læremidler. På Go Open i forrige uke gikk og forlagsrepresentanten hardt ut mot NDLA og sa at betalingsordning for læremidler sikret kvalitet, og at der var stor betalingsvilje for digitale læremidler. At forlagene taler sin sak er en ærlig sak. De kjemper for sin foretningsidè og sitt marked, og det er klart at et prosjekt som NDLA truer dette. Det ble og sagt at vi visste lite om hva som skjedde i klasserommet og at vi drev et gigantisk eksperiment med digitale læremidler i skolen.
Ja, vi gjør kanskje det, men kan vi la være? Når resten av samfunnet digitaliseres, når alle andre sider av livene våre går online, tør vi da la være i skolen? Er glasset halvfullt eller er det halvtomt? Ser vi muligheter eller begrensninger? Denne videoen er kanskje en tankevekker i så måte:
No comments:
Post a Comment