I år arrangerer HFK konferansen Dei gode døma for tredje gang. Det første året var det praksis i den digitale skolen som var i fokus, i fjor var det forskning som møtte praksis og vise versa. I år prøver vi å få til et mer næringslivsrettet fokus. Hva møter elevene våre når de skal ut og produsere? Hvilke krav og forventninger stilles til dem som arbeidstakere?
Mitt møte med næringslivet med dette temaet som fokus har gitt meg en del interessante vinklinger og tanker.
For det første er, selvsagt, næringslivet et stort og variert felt. Noen bransjer og bedrifter bruker digitale medier og verktøy i stor utstrekning, hos andre er det mer eller mindre fraværende. Noen har store begrensninger på programmer og nettsteder, begrunnet i blant annet sikkerhet, mens andre har full frihet.
For det andre, er det å være i produksjon det samme som å være i en læringssituasjon? Det at noen bedrifter stenger for tilgang til Facebook et argument for å stenge for Facebook i skolen?
En representant sa til meg at dersom unge arbeidstakere kommer inn i en bedrift med gode digitale kunnskaper, ferdigheter og holdninger vil de være et veldig verdifullt bidrag til bedriften, samtidig som mange unge blir skuffet når de begynner i arbeid, fordi forventningene til hva de skal ha tilgang til og kunne benytte er urealistiske.
En annen sa til meg at ved deres bedrift (en stor og tung aktør) forventet de at alle som skulle jobbe der kunne bruke digitale medier, og hvis de ikke kunne måtte de lære det, ellers kunne de bare finne seg et annet sted å jobbe.
Til syvende og sist handler det om “survival of the most adabtable” i næringslivet. I en global konkurranse må bedrifter og organisasjoner hele tiden forholde seg til nye krav og forventninger, nye samhandlingsformer, nye aktører. De kan ikke tillate seg å si at nå må vi få ro, denne utviklingen liker vi ikke, dette angår ikke oss. Noen bedrifter og bransjer prøver det, og dem går det ille. Endring, utvikling, utfordringer, nye, endrete krav ser ut til å ha blitt en kronisk tilstand i vårt samfunn. Kan vi da tillate oss å skynde oss langsomt? Eller må vi alle se på hva betyr dette for meg? Selvom det er krevende, selvom det “gjør vondt i lysten”, selvom det tar oss ut av vår mestringssone?
1 comment:
Det er et spennende tema, og et tidsriktig tema. Det kan nok være en vekker for mange at næringslivet etterspør krav til digital kompetanse.
Jeg hadde stor glede av et par foredrag i fjor fra næringslivet, og tror mange ble overrasket over at det ikke er uvanlig å bruke virtuelle verdener f.eks. til øvelse for forskjellige operasjoner (sikkerhetsprosedyrer, øvelse til forskjellige typer oppdrag, simulering og planlegging). Er det noe som kan få fart på innføringen av digital kompetanse i skolen, så må det vel være dette temaet!
Lykke til!
Post a Comment