Wednesday, June 17, 2015

Facebook everywhere - til hvilken pris?

Hvis du ikke er kunden er du produktet er det et munnhell som sier, og få steder stemmer det uttrykket bedre enn med nettsamfunnet Facebook. Mark Zucherberg sier at "Facebook everywhere" er hans mål. Han ønsker å være dominerende på nett, på video, på søk, på sosiale medier.  Derfor dukker det opp like og dele-knapper når du er på andre nettsteder, for eksempel nettaviser.  Derfor kan du bruke Facebook-kontoen din for å logge på andre nettsamfunn og nettsteder.

Dette kan ved første øyekast virke enkelt og uskyldig, lettvint med en "single sign-on". Problemet er bare at Facebook er langt fra noe uskyldig selskap som tilbyr kjekke og lettvinte tjenester.  De samler rått inn data om deg og dine venner, og profitterer på disse dataene uten din viten og vilje, eller samtykke.

Det stemmer at du samtykker når du oppretter konto, men hva samtykker du til egentlig? Dessuten forandrer Facebook reglene hele tiden etter eget forgodtbefinnende.

Det siste med Facebook er deres ansiktgjenkjenningsteknologi, som brukes for å scanne nettet etter dine ansikttrekk, for å å indentifisere hvem du er med og hvor du er.  George Orwells 1984 blir bare krusninger i sammenligning til hva Facebook vet om deg.

Det som er interessant er at denne mannen som er blitt milliardær på våre privatliv, og som hevder at privacy er history vokter vel på sitt eget privatliv.

Mark Zuckerberg bor i Palo Alto hvor mange av de andre tech-gigantene bor. Palo Alto kan på mange måter minne om en søvning norsk småby. Ingen høye gjerder, og hus som ligger åpent og fredelig.  Det vil si, der er noen unntak. Mens husene til giganter som Steve Jobs, Larry Page og Melissa Mayer ser slik ut, er dette ikke tilfellet med mr. Facebooks hus.  For det første har han kjøpt de tre naboeiendommene, slik at han eier to hus på hver side av veien, dermed ingen naboer som kan se hva han gjør. Han har høye hekker og porter utenfor husene.

I fjor i oktober var jeg i Palo Alto, og etter et besøk hos Google tok vi en kjøretur rundt for å se hvordan de bodde disse tech-kjempene. Det var en rolig og fredelig tur frem til vi kom til Mr. Zuckerbergs eiendom. Når vi sto på fortauet utenfor eiendommen ble det ropt til oss fra en gorilla i en svær SUV på andre siden av veien at vi var på privat eiendom og måtte pelle oss vekk. Som den gode nordmann jeg er skjønte jeg ikke problemet, vi stod på en offentlig vei, så hva var hans problem.  Vi gjorde ikke noe galt. Min sør-afrikanske venninne var litt mer lettskremt, og hoppet tilbake i bilen. Etter noen flere utfall fra gorillaen i SUVen fant jeg ut at jeg ikke skulle lage trøbbel for vår amerikanske vert, og satt meg inn i bilen og vi kjørte videre.

Kontrasten til resten av Palo Alto var stor.  Ingen andre steder ble vi møtt på denne måten. Dette er fra den som snakker om at "privacy er history".

For Zuckerberg vil i økende grad ha tilgang til hver enkelt av oss. I land med svak offentlig infrastuktur bygger han nå ut sitt eget internett hvor han styrer hvem som får tilgang gjennom Internet.org. Ikke alle er like begeistret for at nettgiganten på denne måten tar kontroll over alle ledd i kjeden.  I forrige uke fikk jeg selv erfare hvordan Facebook tar kontroll og blir vanskelig å unngå.  Jeg var i Barcelona på EDEN-konferansen. Når vi skulle ut og spise gjorde vi som vi alltid gjør på resturanter, vi prøvde å koble oss opp på resturantens wifi. Det viste seg lettere sagt enn gjort. Når vi fant wifi dukket dette bildet opp:

For å komme på nett måtte vi bruke Facebook-kontoen vår. Jeg skal innrømme at det passet meg dårlig, og så stort var ikke behovet for å komme online. Jeg vil ikke at Facebook skal være min gateway til nettet, eller at de skal ha tilgang til all min aktivitet uten at jeg ønsker det. Paradokset var at denne resturanten var endestoppet for vår tretimers walking-tour om den spanske borgerkrigen med George Orwels "A Homeage to Barcelona" som utgangspunkt.  Orwell skrev som kjent 1984 når han kom hjem, mye basert på erfaringene fra Spania. Denne opplevelsen var "creepy" og ja, Facebook er virkelig everywhere.

No comments: