Monday, March 17, 2014

Åpne eller lukkede nett

Av gjesteblogger: Ebba Køber, redaktør i Synkron. Artikkelen er også publisert der. 

Hvordan er samspillet mellom verdensveven og nettbasert læring/utdanningsteknologi? Snowden-saken har vist at det åpne globale internettet vi har i dag kanskje ikke kan fortsette.  Samtidig har en av de største leverandørene av MOOC måtte blokkere tilgangen til enkelte land på grunn av USAs sanksjoner. Stikk i strid med hva MOOC står for. En annen sak er økende bruk av learning analytics i nettlæring. Hvordan sikre sensitiv informasjon?


I en artikkel i The Guardian i februar 2014 sto følgende: «MOOCs kan føre til en revolusjon, men USAs utenrikspolitikk er å hindre dette. Å blokkere MOOCs i land under amerikanske sanksjoner er en parodi. Disse studentene trenger dem mest.»

Saken gjaldt det amerikanske selskapet Coursera, som er en av verdens ledende leverandører av MOOCs (Massive Open Online Courses) med over 6,5 millioner studenter over hele verden, som nå har blitt gitt forbud mot å levere kurs til Sudan, Cuba og Iran.  Dette skjer fordi de som kommersielt selskap (med innlogging og enkelte betal-tjenester) kommer inn under den amerikanske forskriften som sier dette.

Synkron tok kontakt med kanadiske Stephen Downes, mannen bak det første åpne nettkurset som ble døpt MOOC (ikke kommersielt) for å høre hans mening om saken.
–Jeg synes det er trist å høre om dette forbudet. Jeg har alltid ment at vitenskap og utdanning overskrider internasjonale forskjeller.

Logg-in eller ikke
–Endringen kan være relatert til Courseras beslutning om å begynne å kommersialisere kurstilbud. Påbudet kom bare dager etter en kunngjøring om at Coursera vil utvide sine betalte tilbud. Jeg håper Coursera kan finne en vei forbi denne blokaden, sier Stephen Downes.
–Jeg lurer også på hvor mye jeg skal bry meg med at Coursera blir blokkert i disse landene. På den ene siden er det bare intern amerikansk politikk, og det spiller ingen rolle for meg om noen amerikanske selskaper er blokkert av sin egen regjering fra å sende gratis videoer til resten av verden. På den annen side er det en forskrift som ikke ville trå i kraft om Coursera fjernet innloggingskravet fra sin tjeneste. Dette er det som gjør det til en «kommersiell tjeneste» under amerikansk lov.  Og det er interessant å se arbeidet som visse grupper gjør for å frigjøre Coursera-innhold slik at det kan ses åpent. Hvor lang tid går det før Coursera tar betalt for hele systemet? Og jeg ønsker at folk i Iran, Sudan og Cuba – og andre steder med en regjering vi ikke er ment å like – bør være i stand til å få tilgang til åpen online læring.

– Leit å se, sier Håkon Wium Lie om Courseras pålegg, han jobbet med å utvikle world wide web sammen med Tim Berners-Lee i Cern på 1990-tallet. – Det viser nødvendigheten av at ikke alle [MOOC-leverandører] bør operere under amerikansk jurisdiksjon.

Veivalg
Økosystemet internett er den største maskinen skapt av mennesker, og den utvikler seg uforutsigbart og organisk. Etter Snowden-saken er det blitt debatt i Europa og blant annet Latin-Amerika om veien videre for internett. Tilliten til amerikanske sky-tjenester er svekket. Man ønsker å benytte andre linjer enn dem som går via USA og andre land som har drevet med overvåkning.
– Jeg synes det er meningsfylt å kreve at f.eks. norske kommuner bruker skytjenester hvor dataene er lagret i Norge, sier Håkon Wium Lie. Dette sikrer norsk jurisdiksjon. Slike krav kan innføres uten at man skremmer med «nasjonale» internett.  – Jeg synes også det er fint at Latin-Amerika ønsker flere linjer til seg – det høres ustabilt ut at all trafikk skal gå via Miami.

Learning analytics
Det er behov for sikring når sensitiv informasjon fra for eksempel Learning Analytics skal behandles av nettskolene. Det er reist spørsmål om eierskap til dataene, kommunikasjon rundt, omfanget av, og rollen til Learning Analytics. Og ikke minst deling av data mellom systemer, organisasjoner og interessenter.

Kilder: Aftenposten, EdCetera, Guardian, Wikipedia, snl, telenor group, icann.org,

post og teletilsynet.

No comments: