tag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.comments2023-08-29T17:54:13.009+02:00Tanker. Junehttp://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comBlogger840125tag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-69861868184190031752018-03-29T09:59:02.805+02:002018-03-29T09:59:02.805+02:00Thank you for your kind comment, Gopal.Thank you for your kind comment, Gopal.Junehttps://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-44855172570848805172018-03-29T09:10:58.271+02:002018-03-29T09:10:58.271+02:00Excellent article and I’ve been surfing online mor...Excellent article and I’ve been surfing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours..thanks for sharing.<br /><br /><br />https://www.svrtechnologies.com/sql-server-trainingAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-75469936838255187612017-04-19T16:16:27.156+02:002017-04-19T16:16:27.156+02:00Sikkert en kjent innvending, men som lærer oppleve...Sikkert en kjent innvending, men som lærer opplever jeg at elevene har nok tilgang til utstyr, det som mangler er evnen til å bruke utstyret på en relevant måte. Her kommer lærerens kompetanse inn, og som Arne Krokan veldig godt viser i sin bok Smart læring, er det ofte læreren som er bremsen mer enn det utstyret man faktisk har tilgjengelig.Geir Ertzgaardhttps://www.blogger.com/profile/03539996431526792546noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-25972065477522614042016-09-12T20:04:11.805+02:002016-09-12T20:04:11.805+02:00Spennende skole. Ringstabekk ungdomsskole og Bekke...Spennende skole. Ringstabekk ungdomsskole og Bekkestua barneskole i Bærum er mer nærliggende eksempler på alternativet til tradisjonelle skoler. Kanskje rommet også de elementer av fremtidens skole. Og det er offentlige og gratis skoler. VelkommenAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/11513062454885455214noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-27063022110843556352016-08-05T22:21:34.981+02:002016-08-05T22:21:34.981+02:00Interessante betraktninger og godt skrevet! Interessante betraktninger og godt skrevet! Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/04521000007198537509noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-33071740106058045492016-07-28T14:35:17.057+02:002016-07-28T14:35:17.057+02:00Herlig skrevet og så riktig, så riktig - svake sig...Herlig skrevet og så riktig, så riktig - svake signaler viser oss fremtiden og den er både positiv, åpen, regional og spennende for oss som ikke henger fast i gamle tankemønstre. TUSEN takk for en flott blogg, JuneAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/07938117394124680976noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-56452359522946044102016-06-27T11:18:36.772+02:002016-06-27T11:18:36.772+02:00Veldig god og viktig kommentar til en altfor utbre...Veldig god og viktig kommentar til en altfor utbredt oppfatning blant mange - de fleste bransjer vil revolusjoneres og gjenoppfinnes - og læringsektoren er ikke noe unntak. Stå på, June!Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/07938117394124680976noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-55923801644378928272016-01-29T18:44:37.000+01:002016-01-29T18:44:37.000+01:00Det er like mye at man må prøve ut og undersøke mu...Det er like mye at man må prøve ut og undersøke mulighetene, når lærere ikke kurses blir det opp til ildsjelene som har interessen og er villige til å ta utgiftene. Slik det er nå får man ikkje kjøpt lisenser hvis ikke man alt har en plan og kan dokumentere effekt. En catch 22 for lærere som gjerne vil prøve, men ikke har interessen/overskuddet til å vie fritiden til dette.T. H. https://www.blogger.com/profile/07636402251176872861noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-22180355246391906042016-01-29T11:28:11.128+01:002016-01-29T11:28:11.128+01:00Tror et nøkkelsitat i artikkelen din er: "Men...Tror et nøkkelsitat i artikkelen din er: "Mennesker lærer gjennom lek og å løse oppgaver. Gjennom å prøve og å feile. Gjennom erfaringer. Denne læringsarenaen har vi omtrent fjernet fra våre barn i deres gjennominstitusjonaliserte hverdag". Hvis man kobler dette mot bruk av online spill og online "metodikk" har du ikke en applikasjon, men et system (som bruker haugevis av applikasjoner). www.kunnskapstrening.no er et slikt system. Det er disruptivt i den forstand at den helt bryter grenser mellom skole (fysisk), arbeid, innovasjon og læring (og trinnene i utdanningssystemet). Jeg tror du har rett i at vi "utdanningssystemet" i dag er for satt til å gjøre dyptgripende forandringer - derfor har vi også letet (mens vi utviklet Kunnskapstrening som konsept) et felt der "ingen" arbeider: Vi har "funnet" det gjennom å gå inn i IT-feltet og en bransje som trenger titusenvis av nye talenter de neste årene. Jeg tror at vi kan få til mer forandring med å ta tak i grupper/områder som i dag ikke tjenes godt nok i kunnskapssamfunnet - og ta det derfra....lars.utstol@gmail.comhttps://www.blogger.com/profile/10140025228411238638noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-66995981118411081402016-01-29T11:27:09.415+01:002016-01-29T11:27:09.415+01:00Tror et nøkkelsitat i artikkelen din er: "Men...Tror et nøkkelsitat i artikkelen din er: "Mennesker lærer gjennom lek og å løse oppgaver. Gjennom å prøve og å feile. Gjennom erfaringer. Denne læringsarenaen har vi omtrent fjernet fra våre barn i deres gjennominstitusjonaliserte hverdag". Hvis man kobler dette mot bruk av online spill og online "metodikk" har du ikke en applikasjon, men et system (som bruker haugevis av applikasjoner). www.kunnskapstrening.no er et slikt system. Det er disruptivt i den forstand at den helt bryter grenser mellom skole (fysisk), arbeid, innovasjon og læring (og trinnene i utdanningssystemet). Jeg tror du har rett i at vi "utdanningssystemet" i dag er for satt til å gjøre dyptgripende forandringer - derfor har vi også letet (mens vi utviklet Kunnskapstrening som konsept) et felt der "ingen" arbeider: Vi har "funnet" det gjennom å gå inn i IT-feltet og en bransje som trenger titusenvis av nye talenter de neste årene. Jeg tror at vi kan få til mer forandring med å ta tak i grupper/områder som i dag ikke tjenes godt nok i kunnskapssamfunnet - og ta det derfra....lars.utstol@gmail.comhttps://www.blogger.com/profile/10140025228411238638noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-13476803008859080202015-12-15T10:57:41.201+01:002015-12-15T10:57:41.201+01:00Awesome news & must read it...
HCN Dayton New...Awesome news & must read it...<br /><a href="http://www.hcndaytonnews.com/" rel="nofollow"> HCN Dayton News </a>Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/05976644924644041745noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-35372046652303443622015-12-05T12:20:04.109+01:002015-12-05T12:20:04.109+01:00Når temaet *andres* manglende digitale kompetanse,...Når temaet *andres* manglende digitale kompetanse, er jeg overrasket over layouten til bloggposten. Teksten er ikke sentrert, og to av tre bilder ligger inline i teksten.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/16635165673276111619noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-32921230252450784902015-11-24T09:23:56.148+01:002015-11-24T09:23:56.148+01:00Du går tilbake i tid for å belyse at frykt for ny ...Du går tilbake i tid for å belyse at frykt for ny teknologi – det har alltid eksistert. Og poenget ditt er at teknologien BLE innført og verda GIKK videre. Menneskene eksisterer enda liksom, og det i aller beste velgående. Slik jeg opplever det, er det noe veldig søkt med argumentasjonen din. Det blir i mine ører veldig rart å sammenligne innføringen av skrift, som ikke fikk allmenn utbredelse før ca. 1800 år senere, med innføringen av dagens nye teknologi som akselerer i et helt annet tempo. Tidsperspektivet gjør dine eksempler fullstendig usammenlignbare, slik jeg klart forstår det. Det er det ene. <br /><br />For det andre: I boken din viser du til skolen som ble opprettet for at de unge skulle tilpasses industrisamfunnet for tre hundre år siden. I dag må skolen endres slik at de unge kan fostres inn i et IT samfunn. <br /><br />Du legger to fundamentale, og tradisjonelle, premisser til grunn som du overhode ikke synes interessert i å problematisere (og således er du i mine øyne ikke nytenkende overhode): Det ene er at teknologi er determinerende for utvikling og det andre er at skolen først og fremst er til for å fostre barn og unge opp til å være nyttige i henhold til det den teknologiske utviklingen krever av oss. For meg er begge premissene høyst problematiske. Og jeg mener klart at en manglende evne til å fange inn et helhetsperspektiv på disse spørsmålene, den svake evnen til å heve blikket ut over vår egen etablerte virkelighetsforståelse rammet inn av det såkalte Moderne Prosjekt, er vår største utfordring i dag. Årsaken er selvfølgelig at skolen aldri har lært oss å heve blikket for alle faktaene. Men hvordan kan et samfunn som selv ikke klarer å se helheter og sammenhenger videreutvikle sin perspektivtenkning hvis man ikke problematiserer de grunnleggende premissene? Men det er kanskje ikke så viktig at vi mennesker utvikler en slik evne, maskinene skal jo bli så utrolig mye smartere og kan således tenke for oss…Camilla Fadumhttps://www.blogger.com/profile/08679775572458395483noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-9026694050708874962015-11-23T19:31:13.539+01:002015-11-23T19:31:13.539+01:00You raise some very good points here and one's...You raise some very good points here and one's I have been wrestling with recently, I have a strange mix of perspectives having worked in the "learning industry" - in the sense of publishers, content providers and people who make money out of ancillary services of education and learning, this "learning industry" is one of customer service, make it look good and all surface shine - little substance. I would argue that education establishments are not part of that industry, they do not have the underlying motives and drivers that the "learning industry" has. Yet we are increasingly focussing our educational establishments to become "learning factories" for the "learning industry" to supply to. We are obsessed with subject, information, content, measurement and tools. We have started to create an output akin to the "Little Boxes" Pete Seeger sang about (look it up on Youtube). We should ignite fires, not fill buckets. Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/11005270612513426534noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-74377590252395852492015-11-23T19:11:09.711+01:002015-11-23T19:11:09.711+01:00Spennende å lese om Singapore. Var der i 10 dager ...Spennende å lese om Singapore. Var der i 10 dager i sommer og kommer til å reise tilbake. Fantastisk sted. Over til din bloggpost. Her vil jeg anbefale deg Biestas "Against Learning". En tankevekker! Du får pdfen her. http://moodle.fct.unl.pt/pluginfile.php/32501/mod_glossary/attachment/9961/Biesta-AgainstLearning.pdf Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-59812036354505260252015-11-23T15:10:49.211+01:002015-11-23T15:10:49.211+01:00Synes dette er forsåvidt enkelt: målet er forståel...Synes dette er forsåvidt enkelt: målet er forståelse, uten at vi forakter pugging og repetisjoner.<br /><br />I matematikk er dette veldig tydelig. En elev kan lære stegene for å løse en ligning uten å forstå stegene. Dette er ganske normalt, dessverre. Dette skjer fordi matematikkundervisningen er instruktiv. Og selvfølgelig svikter "forståelsen" når eleven blir konfrontert med en ny problemstilling.<br /><br />Men klart, det finnes gode algoritmer og instruksjoner en trygt kan nyttegjøre seg, gitt at en forstår hva som egentlig foregår. For eksempel at "et ledd skifter fortegn når det flyttes til andre siden", istedet for den presise "en trekker fra det samme på begge sidene og så blir det kansellering på den ene siden". <br /><br />Kort fortalt, sokratisk tilnærmelse er grundigst, men instruksjoner kan effektivisere utførelsen. Mattesentrert kommentar dette, men tenker det har overføringsverdi.<br /><br />@VidarNostvoldVidarhttps://www.blogger.com/profile/09886378727184480338noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-87609249874200144092015-11-23T13:27:03.386+01:002015-11-23T13:27:03.386+01:00Ref. ditt spørsmål: «Er vi i læringsindustrien?» E...Ref. ditt spørsmål: «Er vi i læringsindustrien?» Ett av verdens største revisorfirma, Ernst & Young, er aktivt involvert i skole. De sier: “Education is one of the world’s fastest growing industries." Se: http://www.ey.com/NO/no/Industries/Government---Public-Sector. <br /><br />Samme nettside førte meg over til en artikkel skrevet av Uschi Schreiber leder av Ernst & Young’s Global Accounts Committee. Artikkelen kunne, så vidt jeg kan se, gjerne vært en slags oppsummering av din bok «Læring i en digital tid.» Se: http://www.ey.com/Publication/vwLUAssets/EY-citizen-today-devloping-the-digital-classroom/$FILE/EY-CT-april-2014-devloping-the-digital-classroom.pdf<br />Camilla Fadumhttps://www.blogger.com/profile/08679775572458395483noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-19014636509942157012015-10-29T15:53:11.941+01:002015-10-29T15:53:11.941+01:00Eric Schmidt som du viser til over, er ikke nevnt ...Eric Schmidt som du viser til over, er ikke nevnt hverken i ditt notesystem eller i referanselisten bak i boken. (du nevner ham en gang i teksten) Men det er riktig, du har en note på Ray Kurzweil avslutningsvis i boken, men måten du referer til han på gav meg ingen forståelse for hvordan du plasserer deg i forhold til ham. Jeg tviler ikke på at IT er i en rivende utvikling og jeg spør sikkert på en klønete måte, men det jeg jo er ute etter er å plassere deg i en større kontekst ved å få klargjort hvilke referansepunkter du vektlegger og støtter, og hva de faktisk har å si om IT i relasjon til skole og samfunn. <br /><br />Det er fint at du beskriver dine intensjoner over, og jeg er helt enig med deg; dette er det viktig at folk engasjerer seg i! Men jeg synes ikke intensjonen du beskriver over kommer klart frem i boken. Tvert om synes jeg boken din i MYE større grad vektlegger hvordan skole og samfunn kan bli bedre ved å bruke IT på en adskillig mer omfattende og integrert måte enn i dag. Jeg leser et budskap om fullstendig å tilpasse oss, fremfor et initiativ til en demokratisk samtale om hvorvidt vi skal bevege oss mot et maskin-menneske samfunn. Den samtalen synes du glatt å avfeie. Det er her din TRO på teknologi som bestemmende for den evolusjonære utviklingen, kommer inn. Noen av oss vil jo mene at menneskeheten som sådan bør være medbestemmende, ikke bare tekno-nerdene som ofte er forbundet med asosiale multi-milliardære guttebarn i Silicon Valley..(for å si det flåsete og kort :)). Hva er så demokratisk med å kreve tilpasning til en utvikling ingen av oss har sett nevnt på noen stemmeseddel, liksom? <br /><br />Også vel verdt å påpeke i denne sammenheng at debatten – eller de to narrativene – som råder i dag ang. IT og streaming og slikt, handler ikke om de to motsetningen du beskriver (er demokratiserende, men at overvåkere av alle slag ødelegger), men rett og slett om IT-mangfoldet er demokratiserende eller forflatende. Din påstand om at IT ER demokratiserende, er det altså stor uenighet omkring, og det er den debatten vi bør ta. Det er mao slettes ikke sikkert at det er IT-mangfold som skal til for å gjøre vårt samfunn mer demokratisk. Kanskje det må helt andre ting til. Det er med andre ord viktig å være klar over at uendelig tilgang på informasjon behandlet med et aldri så kreativt metodemangfold ikke nødvendigvis har det i seg å endre måten vi tenker og forstår ting på – og således at bestående og begrensede rammer for demokratiutvikling slettes ikke vil rokkes ved, men tvert om kan tenkes å manifesteres ytterligere. Man kan lett tenke seg at det i sin tur vil kunne føre til at vi vil komme til å erfare at demokratiutviklingen reverseres. (Utdypende kommentar kommer, enn så lenge kan denne kanskje være klargjørende: http://ckfadum.blogspot.no/2015/07/tid-for-helhet.html )<br /><br />Til slutt: Du sier over at Ray Kurzweil er «litt for ukritisk til mulighetene. Han undervurdere krefter som trekker i feil retning». Kan du si noe kort om hvilke krefter han undervurderer? Hvilke krefter mener du trekker i feil retning? Jeg antar en av de kreftene du sikter til er dem som misbruker IT, som ved å samle personopplysninger om oss. Men ellers? <br /><br />PS: jeg skriver som sagt på en kommentar, men jeg forsøker å komme i dialog med deg nå for å forstå deg og ditt utsyn bedre. Dette er store, kompliserte og viktige ting om intet mindre enn eksistensielle spørsmål, og krever skikkelig innsyn i hverandres virkelighetsforståelser for å kunne komme i fruktbar dialog. Så jeg mener altså også å forberede deg litt på at andre faktisk kan forstå disse store og fundamentale spørsmålene annerledes enn det du gjør uten å være kunnskapsløse, teknologiske amøber :-), og håper at du vil ha et åpent sinn i forhold til det.<br />Camilla Fadumhttps://www.blogger.com/profile/08679775572458395483noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-38700781731746670852015-10-29T08:48:26.723+01:002015-10-29T08:48:26.723+01:00Thank you, J Harman for some very interesting refl...Thank you, J Harman for some very interesting reflections on this subject. As for platforms like Coursera I think the data they are collection is the main thing. Never before have we been able to collect this amount of data on learning and competence. And I think you have some very accurate reflections on the future.Junehttps://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-61892800490405397132015-10-28T20:30:09.168+01:002015-10-28T20:30:09.168+01:00As an early MOOC adopter (CCK08er here) I've g...As an early MOOC adopter (CCK08er here) I've gone through the entire hype and backlash cycle and running a MOOC now. For me the narratives of disruptive change etc have not been helpful in the pursuit of digital or online learning, which ultimately most MOOC platforms became. The platform approach was always a red herring and given the burn rate of capital, a VC's nightmare if the promise is on disrupting the Higher Education space (the data doesn't support the notion). However if the platforms were really a research platform for modelling different AI and machine learning algorithms for adaptive learning products, then a VC leans in. It's the data of the users, not the platform. But it's opened interesting thoughts and opportunities in how we think about blended learning, we will move to capturing better data to assist learning, but it will not be a go to platform, it will be internet of things, wearables, beacons and so forth - capturing the data where the activity is and giving feedback loops to deepen the learning. Look at the small leaps with wearables and fitness. Downes is onto this with LPSS project as are others with xAPI and micro credentials. I mentioned most of this to a room full of vice chancellors in UK when they were all trying to pay anyone to run a MOOC for them.http://www.slideshare.net/Oddchild/whas-a-moocAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/11005270612513426534noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-54720303936507441712015-10-28T19:10:04.626+01:002015-10-28T19:10:04.626+01:00Kurtweil er en av den jeg refererer til i boken mi...Kurtweil er en av den jeg refererer til i boken min. Han viser oss en mulig fremtid, og utfordrer oss på en del av våre mentale modeller. Nå vet jeg ikke om det er hans oppgave, men jeg mener han er litt for ukritisk til mulighetene. Han undervurdere krefter som trekker i feil retning. Jeg tror vi gjør godt i å lese bøker som Orwell og Huxley. Vi ser at på samme måte som internett kan virke demokratiserende kan det også i høyeste grad virke undertrykkende, og hvem har tilgang til alle disse dataene som samles? Dette er noe av grunnen til at jeg skrev boken, jeg mener at en kan ikke velge dette og den kunnskapen vekk, for det kommer, enten vi vil eller ikke. Spøsmålet er om noen få innvide skal få styre eller vi alle skal engasjere oss. Det er viktig at folk har kunnskap og meninger om denne utviklingen, som går så fort. <br />Forøvrig advare Hawkins mot denne utviklingen http://www.bbc.com/news/technology-30290540Junehttps://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-65771189255418062902015-10-28T16:24:54.124+01:002015-10-28T16:24:54.124+01:00Takk! Jeg har søkt litt generelt og kommet over Ra...Takk! Jeg har søkt litt generelt og kommet over Ray Kurzweil. Hva tenker du om han og hans bøker?Camilla Fadumhttps://www.blogger.com/profile/08679775572458395483noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-64358774359046765512015-10-28T10:29:28.759+01:002015-10-28T10:29:28.759+01:00http://www.thatsreallypossible.com/exponential-gro...http://www.thatsreallypossible.com/exponential-growth/Junehttps://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-24163655184346182452015-10-28T10:20:26.995+01:002015-10-28T10:20:26.995+01:00Hei Camilla, der er referanser på dette i boken. ...Hei Camilla, der er referanser på dette i boken. Du kan blant annet selv lese Eric Schmidt sin bok: The New Digital Age, google selv eller lese denne lenken http://www.huffingtonpost.com/brett-king/too-much-content-a-world-_b_809677.html<br />Junehttps://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-74577385602351309352015-10-28T01:49:04.299+01:002015-10-28T01:49:04.299+01:00Hei. I boken din viser du til eksponentiell teknol...Hei. I boken din viser du til eksponentiell teknologisk vekst og sier at den utviklingen vi har sett så langt vil eksplodere i nær fremtid. Det vil innebære tilvekst av maskiner som er langt mer intelligente enn oss mennesker. Du skriver om The internet of things», maskinsamfunnet og kunstig intelligens, altså om fasen etter informasjonssamfunnet. Det nye samfunnet vil handle om at mengden informasjon blir så omfattende at våre hjerner ikke har kapasitet til å forholde seg til den, men vi har maskiner som tar seg av det. I år 2020 sier du at den menneskelige hukommelse/kunnskap er estimert til og fordobles på 72 timer. Mange sterke påstander, men ingen noter/referanser. Kanskje du kan gi noen interessante linker og boktips her? Sikkert mange andre som er interessert også. <br />mvh Camilla Fadum Camilla Fadumhttps://www.blogger.com/profile/08679775572458395483noreply@blogger.com