tag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post8306761276750203227..comments2023-08-29T17:54:13.009+02:00Comments on Tanker. : Papegøyeskolen?Junehttp://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-51357580090541446052012-06-23T19:36:10.778+02:002012-06-23T19:36:10.778+02:00Det var mange som ga meg meiningar som eg ikkje ha...Det var mange som ga meg meiningar som eg ikkje har, etter det innlegget i Aftenposten. No har eg skrive et nytt innlegg for å unngå avsporing: http://www.oby.no/?p=4989#more-4989<br /><br />Ellers er det verdt å merke seg at Aftenposten nylig hadde framsideoppslag om at: 94 prosent av lærerne på videregående skole sier at PC med internett forstyrrer undervisningen.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/17515704021384283709noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-49935854486094865072012-04-07T19:26:03.047+02:002012-04-07T19:26:03.047+02:00Tusen takk for lenker!
Jeg er veldig enig i det d...Tusen takk for lenker!<br /><br />Jeg er veldig enig i det du skriver om tilfeldigheter i norsk skole. Alt for mye er overlatt til tilfeldigheter. Men jeg er fortsatt overbevist om at sentralgitte føringer ville hindret noe av tilfeldighetene.<br /><br />Noen av kravene i norskfaget er litt passé og man kunne gitt rom for å jobbe mer fremtidsrettet. <br /><br />Nå skal de jo revidere læreplanen. Noen har funnet ut at den ikke er god nok. Til nå har debatten gått om sidemålet. Forbereder sidemålsarbeidet eleven på fremtidens samfunn? <br /><br />Jeg var nok i overkant skarp om sutring over lærere. Det var alt for mye av det for noen år siden, og den førte ikke til så mye endring, i hvert fall ikke til det bedre. Og kanskje går den ut over den profesjonelle stoltheten og motivasjonen. Det er heldigvis blitt bedre, men tendensen har vært syting over manglende kompetanse på utpust og manglende stolthet på innpust.Helene Fæstehttps://www.blogger.com/profile/08631120079029866060noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-65118021982721065452012-04-07T11:23:01.174+02:002012-04-07T11:23:01.174+02:00Bare en liten kommentar til Helene Fæste - lærepla...Bare en liten kommentar til Helene Fæste - læreplanene skal ikke fortelle om hva som skal gjøres, men hva som skal læres.Dette er vel noe av det som skiller Kunnskapsløftet fra tidligere læreplaner - framfor en oppskrift av ting som skal gjøres er det et mål som skal oppnås og at man selv finner ut hva slags oppskrift som skal brukes.<br /><br />Slik jeg ser det er det ingen konflikt i det å bruke IKT og det å gå opp i norsk muntlig. IKT brukes som et verktøy hvor man f.eks. kan samle, organisere og gjenfinne informasjon som brukes til å underbygge f.eks. argumentasjon. Det ligger også mye lærdom i det å lese digitale tekster og samtale om dem - om hvordan man kan finne troverdig informasjon på nett er jo også en del av den digitale kompetansen.@evabrahttps://www.blogger.com/profile/11451859560429660183noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-54911918473722996772012-04-06T17:33:04.966+02:002012-04-06T17:33:04.966+02:00@MIK 2 takk for kommentar. Det er ikke vanskelig å...@MIK 2 takk for kommentar. Det er ikke vanskelig å slutte seg til det du skriver. Har ikke lest boken, men du har vakt interessen.Junehttps://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-76202528051399904762012-04-06T16:45:08.048+02:002012-04-06T16:45:08.048+02:00Det er fristende å trekke fram Paulo Freire og han...Det er fristende å trekke fram Paulo Freire og hans bok "Practical Philodofy" fra 1998 her. Her hevder han at det finnes ikke undervisning uten læring. Dersom elevene ikke lærer, er det undervisningen som det er noe feil med, ikke elevene. Lærere har en metodisk stahet mot å undervise på den måten de er trygge på, ikke på den måten som gir elevene mest læring. Enhver lærer må begynne der elevene er ikke der hvor han/hun selv befinner seg. Han sier at det å være lærer i så måte er fullt med risiko da læreren må akseptere det som er nytt og samtidig avvise det som virker diskriminerende og ekskluderende. Undervisningens mål må være å bygge opp en kritisk refleksjon om praksis hos elevene.MIK 2https://www.blogger.com/profile/10300563252218404517noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-3830298169449195642012-04-06T15:44:05.810+02:002012-04-06T15:44:05.810+02:00mht spill vil jeg anbefale disse sidene for mer in...mht spill vil jeg anbefale disse sidene for mer informasjon: <br />http://www.hotmilkydrink.typepad.com/<br />http://ltsblogs.org.uk/consolarium/<br />http://www.educationscotland.gov.uk/usingglowandict/gamesbasedlearning/index.aspJunehttps://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-84466069368742891412012-04-06T15:19:18.820+02:002012-04-06T15:19:18.820+02:00@Helene Fæste: Takk for en fyldig, god og interess...@Helene Fæste: Takk for en fyldig, god og interessant kommentar. Jeg er 100% enig i det du skriver om vurderingsregimet. Jeg har hatt mange diskusjoner med Udir om eksamen, spesielt i matematikk, og jeg mener at det må gjøres noe med vurderingskriteriene. Når det er sagt: digital kompetanse er en likeverdig kompetanse med de andre fire, og skal være integrert i faget på fagets premisser. Jeg synes det blir feil av et profesjonelt og dyktig lærerkorps å fraskrive seg sitt ansvar. Det er endringer og muligheter innenfor de eksisterende rammer. Jeg kan gi mange eksempler på lærere som<br />bruker IKT på en glimrende måte innenfor dagens læreplan. Du kan lese bloggene deres: http://margreta.wordpress.com/<br />http://lektorlund.blogspot.com/<br />http://ingunnkjolwiig.no/<br /><br />http://annmic.wordpress.com/<br />http://livmarieschou.blogspot.com/<br />http://kjemikeren.wordpress.com/<br />https://moldeklev.wordpress.com/<br />http://gotaas.blogspot.com/<br /><br />Dette er bare et lite knippe av alle dem som deler sine erfaringer med bruk av IKT i skolen. Du sier Jeg/vi må slutte å klage på læreren, men lærere må slutte å klage på alle andre: myndigheter, foreldre, elever, rammer. Jeg har selv lang fartstid fra skolen og vet alt om en krevende og hektisk hverdag, og har all respekt for det. Jeg vet at lærere er oppriktig interessert i å gjøre en god jobb, og opptatt av elevene sine. Men jeg kjøper ikke dette fokuset på sentralgitte føringer. Hvor er den profesjonelle autonomien, den faglige integriteten, den profesjonelle stoltheten? Sentralgitte føringer har vært gitt før, og i en tid med rake endringer kan bare rammeplaner gis, ikke detaljer. Det du etterlyser mener jeg bør være tema for et profesjonelt læringsfellesskap, dette bør diskuteres og deles. <br />Jeg er enig med deg at dette kan synes uoverstigelig for en enkelt lærer i en travel hverdag. Jeg mener at lærere er altfor alene i sin lærergjerning, og at for mye blir overlatt til tilfeldigheter. Vi bør absolutt se på samhandlingsarenaene lærerne har.Junehttps://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-437402182083838212012-04-06T10:27:15.500+02:002012-04-06T10:27:15.500+02:00Hei,
Jeg er veldig enig i kunnskapssynet ditt og ...Hei,<br /><br />Jeg er veldig enig i kunnskapssynet ditt og målet du ønsker for opplæringen. Problemet, slik jeg ser det, er at du henger bjellen på feil katt. Du skyter soldaten når du burde gå etter oppdragsgiveren. <br /><br />Jeg vil gjerne beskrive min situasjon som norsklærer. Jeg har en klasse som skal ta eksamen om noen måneder. De risikerer å komme opp i tre eksamener i faget mitt. Skriftlig hovedmål og sidemål og muntlig. For at elevene skal klare seg og gå videre med livene sine, er det viktig at jeg forbereder dem på det. I den forberedelsen tar jeg utgangspunkt i læreplanen. Den er veldig omfattende, og noe av det du ønsker å utdanne dem til, er med i dette. Problemet er bare at det er mye annet de må kunne også. Muntlig eksamen vil være den du liker minst. Her skal vi først og fremst ta utgangspunkt i en samtale mellom elev og lærer, og hvilke kriterier tror du vi legger til grunn når vi setter karakter? Til dels er det muntlig formidling og lesekompetanse. Men mer sentralt står hvor mye elevene kan, hvor mye de husker. <br />Det finnes flere emner som krever at elevene husker det de har lest, i andre fag er det nok mer påtrengende enn i norskfaget. Men til skriftlig eksamen vil det ikke være interessant om eleven kan noe om Twitter eller blogger. Diktanalyse er mer sentralt. <br /><br />Hvis jeg skulle brukt den tiden elevene trenger på å lære seg det du lister opp, ville de ikke klart eksamen. Jeg hadde faktisk ikke gjort jobben min. <br /><br />En lærer/skoleleder kan ikke endre skolen. Vi trenger læreplaner som forteller oss hva vi skal gjøre. Hvordan skal vi jobbe for at elevene skal få gode lesestrategier, hvilke typer tekster bør vi lese, hvordan skal vi jobbe for at elevene blir gode i argumentasjon? Osv. Bare om dette blir styrt sentralt vil det bli en endring. Og den bør ikke være så uklar som læreplanen er i dag. Hvis vi vil at lektor Andersen, ufaglærte Hansen og norrønspesialisten Vigleig skal undervise det samme, bør det være klare føringer for hva man skal gjøre i timene, forslag til hvordan man kan arbeide og en begrensning av de ønskene man har for undervisningen.<br /> <br />Hvis man vil at soldater skal plante trær istedenfor å føre krig, er det bedre å hente inn soldatene og gi dem nytt oppdrag enn å bombe dem. Bombingen treffer flere. Slutt å klage på læreren, vi får elever som sitter og gaper og skylder på læreren.<br /><br />Og ja, mange elever blir dessverre distrahert av spill osv. Spillene forbereder dem neppe på fremtiden.Helene Fæstehttps://www.blogger.com/profile/08631120079029866060noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-56712787003899945702012-04-05T16:17:54.474+02:002012-04-05T16:17:54.474+02:00Takk for hyggelig kommentar. Jeg har dessverre ikk...Takk for hyggelig kommentar. Jeg har dessverre ikke lest intervjuet med Tjora, men er enig med deg at det er en mangslungen kultur, og som du så treffende sier i, med og mot. Selvom det av og til kan føres som ett skritt frem og to tilbake, er det jo omvendt: to skritt frem, og ett tilbake. Det har jo skjedd mye de siste årene, heldigvis :)Junehttps://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-18844073058337301652012-04-05T11:51:09.347+02:002012-04-05T11:51:09.347+02:00Godt sagt. Håvard Tjora snakkar om Skolekulturfors...Godt sagt. Håvard Tjora snakkar om Skolekulturforskjeller i Magasinet til Dagbladet 31 mars. Det er ein Mangslungen kultur me jobbar i, med og mot.Jon Arne Vatsaashttps://www.blogger.com/profile/14392329050855099178noreply@blogger.com