tag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post6400850976095167193..comments2023-08-29T17:54:13.009+02:00Comments on Tanker. : Uten mat og drikke.....Junehttp://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-78671796342638817552013-08-26T11:45:59.147+02:002013-08-26T11:45:59.147+02:00@nusreta hanssen
Takk for kommentar og viktige poe...@nusreta hanssen<br />Takk for kommentar og viktige poenger. Jeg er helt enig i det du skriver. Selv må jeg si at jeg virkelig ble vekket når jeg var på studietur i Sverige og så hvordan det kunne gjøres. Der hadde de skikkelig mat, med salatbar, tilpasset både vegetar, kosher og halal. De hadde nok tid til å spise og både elever og lærere satt sammen i samme spisesal. Tenk hva dette betyr for matkultur, helse, psykososialt miljø og læring. Det er synd vi ser så snevert på dette i Norge. I Sverige er det også sånn at maten er selvsagt gratis for elevene, men fordi lærere opp til og med fjerde klasse MÅ spise med elevene er det gratis for dem også. Det øvrige personalet betaler en symbolsk sum av skattemessige årsaker. Synd at ikke norske elever ikke kan ha en slik skoledag. Junehttps://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-68893826184304145582013-08-26T08:38:12.924+02:002013-08-26T08:38:12.924+02:00Mat er ikke bare ernæringsmessig viktig, men også ...Mat er ikke bare ernæringsmessig viktig, men også kulturelt. <br />Barn lærer mye om både helse og kulturens holdninger til mat gjennom det som blir servert ( eller ikke blir servert) på skolen.<br /><br />Jeg traff en mor igår som jobbet på kjøkkenet i et fengsel. Hun mente at det var bra at insatte fikk mulighet for å få varm og god mat, men syns samtidig at det var trist at hun så vidt rakk å lage en kald matpakke til sine egne barn med ingen mulighet for nedkjøling av maten på skolen.<br /><br />Ofte kom maten i retur hjem, fordi det ble tørt og ekkelt av å være i sekken halve dagen. I tillegg, fikk barna 20 min. til å spise. Barna hennes klagde over at de hele tiden følte at de måtte skynde seg med maten for å rekke andre pedagogiske opplegg som var planlagt den dagen. Så, måltidene ble ikke sett på som en koselig samlingstund der voksne og barn samles for hygge og samtale. <br /><br />Prating mellom barn under måltidene var også noe som ikke skulle oppmuntres, Når måtider blir sett på som bare ennda en oppgave man skal gjennomføre på skolen som en kjedelig rutine, hva gjør dette med barna våre og hva forteller det om den matkulturen som er verdt å formidle til barna?Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/15079615787772828808noreply@blogger.com