tag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post592842145022141107..comments2023-08-29T17:54:13.009+02:00Comments on Tanker. : Stopp verden, jeg vil avJunehttp://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-83688094441535563492012-02-24T06:33:31.539+01:002012-02-24T06:33:31.539+01:00Synes og denne bloggen er vel verdt lesning:
http...Synes og denne bloggen er vel verdt lesning:<br /><br />http://lovas.info/blog/20110223-brev-fra-skyttergrava-eller-sosiale-medier-og-teknologiske-sperrerJunehttps://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-37546351105578114662012-02-24T06:26:56.627+01:002012-02-24T06:26:56.627+01:00@JuditSB: takk for kommentar. Som jeg skrev er je...@JuditSB: takk for kommentar. Som jeg skrev er jeg ikke blind for utfordringene, og at elevene søker seg ut av det fysiske klasserommet. Du spør retorisk om vi ikke skal lytte til elevene. Mitt motspørsmål blir da? Hvilke elever, ønsker alle et stengt nett, og hvorfor ønsker de dette? På grunn av manglende egenkontroll eller fordi med elever er på nett? Er det manglende egenkontroll trenger de hjelp til denne, for det vil da ikke kun være et skoleproblem, gjedeler det medelever, bør kanskje elevene lære seg til å være mer opptatt av seg selv enn sine medelever.<br /><br />Det andre er at en bør se på praksis i klasserommet. Må der endringer til? I de fleste klasser er det slik at flertallet av elever forstår god nettbruk og når den skal brukes om læreren tar en prat med dem om emnet. Men om ikke i alle klasser, så på alle skoler er det slik at det er elever som en har større utfordringer med. Da mener jeg at det er bedre å finne løsninger for dem, enn å skjære alle over en kam.<br /><br />Dette er IKKE lett, endring er ikke det. Mange lærere føler daglig på utfordringer. Men i stedet for å stenge nettet på utfordringen løftes opp: i klassen, på skolen, i kommunen/fylkeskommunen: hva gjør vi, hvordan gjør vi det?. Vi vinner noe med å stenge nettet, men taper andre ting. Det som er interessant er at blant de lærerne som bruker nettet mest er entusiasmen for stenging minst. <br /><br />Men jeg har all mulig respekt og forståelse for en lærer som står i en daglig utfordring. Alder spiller kanskje inn her. Jeg kan for eksempel ikke se hvordan vi kan stenge nettet for 16 åringer, samtidig som vi ønsker å gi dem stemmerett, eller hvordan det kan forsvares å stenge nettet for myndige personer, slik mange på vgs er.Junehttps://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-42606130079580163622012-02-24T00:23:13.732+01:002012-02-24T00:23:13.732+01:00Ja, jo mange betraktninger du har om dette med ste...Ja, jo mange betraktninger du har om dette med stenging av nettet for elever. En del er jeg enig i og noe uenig i. Jeg har noen års erfaring med undervisning i klasser hvor alle elever har sin egen PC. At PCen er en berikelse for læring kan jeg bekrefte. Det skjer mer læring med flere muligheter enn det gjorde før vi hadde elevPCer. MEN svært mange elever blir lokket ut av klasserommet, til spill og FB. Og elevene ber læreren sette begrensninger av og til, fordi de synes fristelsen blir for stor. Skal vi ikke da lytte litt til elevene?JudithBShttps://www.blogger.com/profile/04371950077154911981noreply@blogger.com