tag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post5758794783134017097..comments2023-08-29T17:54:13.009+02:00Comments on Tanker. : Hvordan lærer vi?Junehttp://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-87974706977390700712012-09-02T20:31:15.066+02:002012-09-02T20:31:15.066+02:00Takk for interessante refleksjoner og kommentarer,...Takk for interessante refleksjoner og kommentarer, Bjørn. Ja, spennende tider :)<br />Og nei, Ford fant ikke opp bilen, men det er likevel et godt munnhell. Poenget er uansett det samme: mens noen ser på måter å effektivisere det bestående, ser andre nye muligheter. I London diskuterte de på begynnelsen av 1900-tallet hvordan de skulle håndtere all hestemøkken som kom til å ligge i gatene i 1950, vel i 1950 var det ikke mange hestedrosjer i Londons gater.Junehttps://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-25501241818437780112012-09-02T19:15:17.388+02:002012-09-02T19:15:17.388+02:00Det er spennende. På sett og vis kan man si at det...Det er spennende. På sett og vis kan man si at det tradisjonelle matematikklasserommet utfordres fra (minst) to sider. De matematikkdidaktiske teoriene tar stort sett til orde for en lærerrolle hvor elevene utforsker, utprøver og får feedback på det de utforsker - i forholdsvis sterk kontrast til det tradisjonelle matematikklasserommet. Og på den annen side utvikles mengder av matematikkvideoer og spill/øvelser som for en stor del dreier seg om å lære en korrekt måte å gjøre ting på og teste om det er gjort på den måten - og som i kraft av sin nyhetsverdi presser seg inn i klasserommene. (Veldig satt på spissen...)<br /><br />For øvrig: Ford fant da vel ikke opp bilen?Bjørnhttps://www.blogger.com/profile/16158361595130866728noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-32559191217448765502012-09-02T16:40:31.264+02:002012-09-02T16:40:31.264+02:00Takk for kommentarer og vurderinger av DragonBox, ...Takk for kommentarer og vurderinger av DragonBox, jeg har ikke selv testet det. Ellers er jeg enig med deg, magnushs, at det ikke er noe disuptivt over Flipped Classrooom. Og håper som du at endringene innenfor utdanning blir større enn dette i årene som kommer, men tregheten du påpeker gir ikke grunn for optimisme. Junehttps://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-91930331277258595282012-09-02T15:13:54.706+02:002012-09-02T15:13:54.706+02:00Interessante tanker. Jeg tror nok de eksisterende ...Interessante tanker. Jeg tror nok de eksisterende modellene fortsetter å være dominerende mye lenger enn hva både early adapters og store mengder "not so early" adapters tror (og ønsker). Jeg har inntrykk av at både politikere, byråkrater og skoleledelse endrer seg langsommere enn lærere og elever. Jf. skrekkeksempelet fra Halden, som du lenket til i ditt forrige innlegg (det hadde vært artig å se noe statistikk på f.eks. hvor mange rektorer vs foreldre m barn i skolealder som har smarttelefon/nettbrett. Jeg frykter at foreldrene vinner med god margin).<br /><br />Jeg tror også at utviklingen skjer med kortere skritt en vi kunne ønsket. Det er f.eks. ikke noe disruptivt ved Flipped Classroom. Før ga jeg elevene mine leselekse, nå ber jeg dem (av og til) heller om å se en youtubevideo jeg har laget. Prinsippet er det samme. I praksis blir det litt forskjellig, da de aller fleste faktisk ser videoen, mens mange sluntret unna leseleksa. Og Dragon Box? Vel, jeg er ikke mattelærer, men jeg har testet spillet, og tror jeg vil betegne det som tran med sjokoladetrekk. Vi slipper tallene, men skal pugge formen: f.eks. hvilke symboler som skal over og under brøkstreken. Jeg liker spillet, og praktiserer selv FC. Men jeg håper endringene innenfor utdanning blir større enn dette i årene som kommer.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-78426976415169490732012-09-02T14:43:39.605+02:002012-09-02T14:43:39.605+02:00DragonBox - morsom innpakning, svært overfladisk (...DragonBox - morsom innpakning, svært overfladisk (ren manipulasjon/rene øvelser - ingen matematikk_problemer_, tar ikke for seg operasjonenes egenskaper eksplisitt, støtter ikke parentes).Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/05412043495732729590noreply@blogger.com