tag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post3066367574352872694..comments2023-08-29T17:54:13.009+02:00Comments on Tanker. : Utdanning anno 2014Junehttp://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-63115311894209865902013-12-31T11:43:02.975+01:002013-12-31T11:43:02.975+01:00Takk for spennende innlegg, June. Jeg er enig i at...Takk for spennende innlegg, June. Jeg er enig i at det er litt slitsomt med de som dømmer MOOC nord og ned, på samme måten som andre har hyllet det som det endelige svaret på alle utfordringer i utdanningssystemet. Folk er forskjellige, og ingen utdanningsmodeller er flopp eller suksess for alle. Men MOOCene åpner for at de som er motiverte kan få god hjelp til å lære seg nesten hva som helst. Det er da vakkert!<br /><br />2013 ble det store MOOC-året for meg også. Jeg tok to kurs i høst, og skal i gang med et nytt i januar. Denne gangen om romersk arkitektur sammen med elever jeg er historielærer for i videregående. Selve kurset blir spennende, men jeg er minst like nysgjerrig på hvordan min rolle endres fra å være lærer til å bli medstudent. <br /><br />Og det blir selvfølgelig også interessant å se hvordan elevene takler kurset. De gjør det jo fordi jeg har foreslått det, og har nok ikke en like sterk indre motivasjon som MOOC-studenter ellers har. Blir det bare et nytt skoleregime hvor jeg må gi prøver og sette anmerkninger på de som kommer uforberedt til historietimen (=kollokviegruppa)? Vet ikke, men det blir spennende å se. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-55162674524473302272013-12-31T11:37:45.958+01:002013-12-31T11:37:45.958+01:00Same-time er et godt begrep. Det kjente jeg ikke t...Same-time er et godt begrep. Det kjente jeg ikke til. Du har et veldig godt poeng at same-time ofte er unødvendig. Same-time er jo veldig ressurskrevende, så hvorfor sløse ressurser når det ikke er behov for interaksjon?Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/10280052368787195026noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-41800054666616567492013-12-31T09:57:40.232+01:002013-12-31T09:57:40.232+01:00Takk for kommentarer, Vebjørn. Hva jeg mener vi sk...Takk for kommentarer, Vebjørn. Hva jeg mener vi skal lære? Tja, godt og stort spørsmål. <br /><br />For meg handler det ikke så mye om hva vi skal lære men hvordan. Hva vi skal lære vil variere avhengig av fag og utvikling. Men hvordan er noe annet. Jeg mener at vi må ta de nye mulighetene på alvor og utnytte det læringspotensialet og den fleksibilliteten som ligger i dem. Jeg personlig er ikke tilhenger av "same-time". Same-time er kun relevant i situasjoner der personer skal samhandle for å løse oppgaver eller aktiviteter. Og selv der er det ikke alltid nødvendig. <br /><br />Det betyr ikke at ikke mennesker trenger å møtes.<br /><br />Takk for kommentar, Kjetil. Hva er kunnskap er ikke noe nytt spørsmål, på ingen måte. Men jeg savner det aspektet i dagens utdanningsdebatt. Blir nok neppe løst i 2014 heller ;)<br /><br />Godt Nytt År til dere :)Junehttps://www.blogger.com/profile/00167514371228498826noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-16110343431027318902013-12-29T20:35:25.756+01:002013-12-29T20:35:25.756+01:00Bra refleksjoner, enig i det meste. Jeg tror det v...Bra refleksjoner, enig i det meste. Jeg tror det vil bli mindre struktur, og at både "skole", "bedrift", "stat", "organisasjon" og "personliv" blir mer flettet sammen i møte med kunnskap og kompetanse.<br /><br /><br />Ellers, spørs om alle er enige i at "hva er kunnskap?" er et nytt spørsmål, ei heller om det blir løst i 2014. ;) Godt nyttår!Kjetilhttps://www.blogger.com/profile/06299555872026419119noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-4925093235427581782013-12-29T15:01:08.962+01:002013-12-29T15:01:08.962+01:00Og for å gjøre det lettere for studentene, så kunn...Og for å gjøre det lettere for studentene, så kunne man vist forelesningene på storskjerm til faste tider i auditorier. Da ville de hatt noe de "måtte" møte opp på, som senker kravet om selv-disiplin.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/10280052368787195026noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8363903828670405713.post-53283153523833518932013-12-29T14:58:31.308+01:002013-12-29T14:58:31.308+01:00Dette er en interessant debatt. Hva mener du selv ...Dette er en interessant debatt. Hva mener du selv vi skal lære? Og hvordan skal vi lære det? Det virker som at du er tilhenger av MOOC; hvordan kan dette tas i bruk i høyere utdanning?<br /><br />Jeg skulle gjerne sett en prøveordning der de vanlige forelesningene ble bare vist online, og så ble tiden som vanligvis brukt til forelesninger heller brukt til spørretimer og gruppe-diskusjoner. Det ville krevd mer disiplin av studentene, men de ville til gjengjeld få en mer tilpasset undervisning. De færreste stiller jo uansett spørsmål i forelesningene.<br /><br />Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/10280052368787195026noreply@blogger.com